Sen w II trymestrze ciąży

Większość kobiet w drugim trymestrze ciąży nie jest już tak senna, jak w pierwszym. Dzięki hormonom ciążowym stajesz się pełna energii.

  • Nie warto jednak przesadzać z korzystaniem z tej energii i pamiętać o kilku zasadach, które pomogą Ci efektywnie i zdrowo wypocząć. Drugi trymestr to dobry moment, aby wprowadzić korzystne nawyki snu, które będą procentowały w późniejszym okresie.
  • W drugim trymestrze ciąży będziesz musiała zmierzyć się z częstymi wizytami w toalecie. Intensywny proces filtracji nerek w trakcie ciąży wiąże się z częstym oddawaniem moczu, także w godzinach nocnych. Wracając do łóżka możesz mieć problemy z ponownym zaśnięciem.
  • Wiele ciężarnych cierpi na nocne skurcze łydek i bóle kończyn. Nasilają się one w drugim trymestrze ciąży i są przyczyną nocnych pobudek. Aby temu zapobiec wzbogać dietę w składniki zawierające potas, magnez, wapń i witaminy z grupy B, a jeśli to nie pomoże skonsultuj się ze swoim lekarzem,
  • Pamiętaj, że dobry sen zależy od warunków, które panują w Twoim mieszkaniu. Zapewnij sobie optymalną temperaturę i wilgotność powietrza, a przed pójściem spać przewietrz pokój.

Ekspert radzi

  • Nocne wycieczki do toalety. Dla wielu kobiet nocne wycieczki do toalety stają się normą. Zadbaj o to, by Twoja droga do toalety była bezpieczna – usuń chodniczki, o które można się przewrócić, zostaw delikatne światło. Czasem może być to prawdziwy bieg sprinterski. Unikaj spożywania przed snem nadmiernej ilości płynów.
  • Zapewnij sobie ciszę i spokój. Zadbaj by światło wpadające z zewnątrz nie drażniło Twoich oczu. Jeśli mieszkasz w pobliżu hałaśliwej ulicy lub lotniska pomyśl o korkach do uszu, które wytłumią głośne dźwięki. Pamiętaj, że uszu nie można „wyłączyć” i jeśli tylko wyłapią jakiś dźwięk mózg natychmiast rozpoczyna jego przetwarzanie, co zakłóca nocny odpoczynek.
  • Spróbuj zasnąć przy kojącej muzyce. Harmonijne dźwięki pomagają zasypiać nawet niemowlętom, więc i Ty możesz spróbować! Możesz skorzystać z funkcji, która automatycznie wyłączy melodię po określonym czasie.
  • Zadbaj o swój komfort. Nie mniej ważne dla dobrego snu jest odpowiednie ubranie – z naturalnych tkanin i niekrępujące ruchów. W sklepach z bielizną dla ciężarnych znajdziesz wiele ładnych i odpowiednich piżam. Te same zasady dotyczą wyboru pościeli.
  • Dużo odpoczywaj. Jeśli to możliwe ucinaj sobie krótkie drzemki w ciągu dnia. Nie śpij jednak zbyt długo. Ograniczaj spożycie napojów zawierających kofeinę.

Dieta wpływa na wszystko

Lepiej rozplanuj swoją dietę w ciąży i dostarczaj organizmowi więcej wartości odżywczych. Z ciężkostrawnych potraw zrezygnuj wieczorem, mogą one powodować kłopoty z zaśnięciem, a później ciężki, przerywany sen. Unikaj kawy, herbaty, słodyczy. Jeśli cierpisz na zaburzenia snu ogranicz spożycie kawy i herbaty wieczorem. Możesz spróbować zastąpić je ciepłym mlekiem z dodatkiem miodu albo herbatą z melisy.

Najlepsze pozycje do snu w ciąży

Spanie na brzuchu z czasem stanie się po prostu niemożliwie i będziesz musiała z tej pozycji zrezygnować. Ze spaniem na plecach musisz się pożegnać po 20. tygodniu ciąży. Niewskazane jest nawet drzemanie czy odpoczywanie w tej pozycji. Szybko powiększająca się macica zaczyna uciskać kręgosłup i naczynia krwionośne. Spanie na plecach może więc wywołać u Ciebie nie tylko ból pleców, ale może też prowadzisz do obniżenia ciśnienia i ograniczać dopływ krwi do rozwijającego się płodu.

Przyzwyczaj się do spania na lewym boku. To pozycja najbezpieczniejsza w ciąży, ponieważ gwarantuje prawidłową cyrkulację krwi. Optymalnie będzie, jeśli między nogami umieścisz poduszkę. To poprawi krążenie krwi w kończynach i zapobiegnie obrzękom kostek. Jeśli trudno Ci zasnąć w tej pozycji, wypróbuj specjalne poduszki ciążowe, które to ułatwiają. Jeśli w nocy obudzisz się na plecach lub brzuchu nie martw się, tylko wróć do pozycji na boku.

Twoja wiadomość została poprawnie wysłana.
Ekspert udzieli Ci odpowiedzi najszybciej jak to możliwe.

Lista partnerów Nutricia sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)
  • Pampers (Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.)
  • Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.