Większość kobiet w drugim trymestrze ciąży nie jest już tak senna, jak w pierwszym. Dzięki hormonom ciążowym stajesz się pełna energii.

Dr n. med. Anna Pieprzowska-Białek
Specjalista położnictwa i ginekologii
  • Nie warto jednak przesadzać z korzystaniem z tej energii i pamiętać o kilku zasadach, które pomogą Ci efektywnie i zdrowo wypocząć. Drugi trymestr to dobry moment, aby wprowadzić korzystne nawyki snu, które będą procentowały w późniejszym okresie.
  • W drugim trymestrze ciąży będziesz musiała zmierzyć się z częstymi wizytami w toalecie. Intensywny proces filtracji nerek w trakcie ciąży wiąże się z częstym oddawaniem moczu, także w godzinach nocnych. Wracając do łóżka możesz mieć problemy z ponownym zaśnięciem.
  • Wiele ciężarnych cierpi na nocne skurcze łydek i bóle kończyn. Nasilają się one w drugim trymestrze ciąży i są przyczyną nocnych pobudek. Aby temu zapobiec wzbogać dietę w składniki zawierające potas, magnez, wapń i witaminy z grupy B, a jeśli to nie pomoże skonsultuj się ze swoim lekarzem,
  • Pamiętaj, że dobry sen zależy od warunków, które panują w Twoim mieszkaniu. Zapewnij sobie optymalną temperaturę i wilgotność powietrza, a przed pójściem spać przewietrz pokój.

Ekspert radzi

  • Nocne wycieczki do toalety. Dla wielu kobiet nocne wycieczki do toalety stają się normą. Zadbaj o to, by Twoja droga do toalety była bezpieczna – usuń chodniczki, o które można się przewrócić, zostaw delikatne światło. Czasem może być to prawdziwy bieg sprinterski. Unikaj spożywania przed snem nadmiernej ilości płynów.
  • Zapewnij sobie ciszę i spokój. Zadbaj by światło wpadające z zewnątrz nie drażniło Twoich oczu. Jeśli mieszkasz w pobliżu hałaśliwej ulicy lub lotniska pomyśl o korkach do uszu, które wytłumią głośne dźwięki. Pamiętaj, że uszu nie można „wyłączyć” i jeśli tylko wyłapią jakiś dźwięk mózg natychmiast rozpoczyna jego przetwarzanie, co zakłóca nocny odpoczynek.
  • Spróbuj zasnąć przy kojącej muzyce. Harmonijne dźwięki pomagają zasypiać nawet niemowlętom, więc i Ty możesz spróbować! Możesz skorzystać z funkcji, która automatycznie wyłączy melodię po określonym czasie.
  • Zadbaj o swój komfort. Nie mniej ważne dla dobrego snu jest odpowiednie ubranie – z naturalnych tkanin i niekrępujące ruchów. W sklepach z bielizną dla ciężarnych znajdziesz wiele ładnych i odpowiednich piżam. Te same zasady dotyczą wyboru pościeli.
  • Dużo odpoczywaj. Jeśli to możliwe ucinaj sobie krótkie drzemki w ciągu dnia. Nie śpij jednak zbyt długo. Ograniczaj spożycie napojów zawierających kofeinę.

Dieta wpływa na wszystko

Lepiej rozplanuj swoją dietę i dostarczaj organizmowi więcej wartości odżywczych. Z ciężkostrawnych potraw zrezygnuj wieczorem, mogą one powodować kłopoty z zaśnięciem, a później ciężki, przerywany sen. Unikaj kawy, herbaty, słodyczy. Jeśli cierpisz na zaburzenia snu ogranicz spożycie kawy i herbaty wieczorem. Możesz spróbować zastąpić je ciepłym mlekiem z dodatkiem miodu albo herbatą z melisy.

Najlepsze pozycje do snu w ciąży

Spanie na brzuchu z czasem stanie się po prostu niemożliwie i będziesz musiała z tej pozycji zrezygnować. Ze spaniem na plecach musisz się pożegnać po 20. tygodniu ciąży. Niewskazane jest nawet drzemanie czy odpoczywanie w tej pozycji. Szybko powiększająca się macica zaczyna uciskać kręgosłup i naczynia krwionośne. Spanie na plecach może więc wywołać u Ciebie nie tylko ból pleców, ale może też prowadzisz do obniżenia ciśnienia i ograniczać dopływ krwi do rozwijającego się płodu.

Przyzwyczaj się do spania na lewym boku. To pozycja najbezpieczniejsza w ciąży, ponieważ gwarantuje prawidłową cyrkulację krwi. Optymalnie będzie, jeśli między nogami umieścisz poduszkę. To poprawi krążenie krwi w kończynach i zapobiegnie obrzękom kostek. Jeśli trudno Ci zasnąć w tej pozycji, wypróbuj specjalne poduszki ciążowe, które to ułatwiają. Jeśli w nocy obudzisz się na plecach lub brzuchu nie martw się, tylko wróć do pozycji na boku.

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)