Mimo chęci szybkiego powrotu do formy, powinnaś pamiętać, aby nie stosować drastycznych diet ani forsujących ćwiczeń fizycznych.

  • Daj sobie czas. Mimo to, łagodne zrzucanie kilogramów jest możliwe. Na początku najbezpieczniejsze są lekkie ćwiczenia kondycyjne, np. godzinny spacer. Stopniowo możesz rozszerzać zestaw ćwiczeń – wykonuj je w domu lub w klubie fitness pod okiem instruktora.
  • Pamiętaj, że obecnie do miejsc przyjaznych młodym rodzicom, oprócz kin, galerii i restauracji, dołączyło wiele klubów fitness. Nowoczesne kluby – nie tylko te w dużych miastach – mają w swojej ofercie zajęcia przeznaczone specjalnie dla matek z małymi dziećmi. Nie musisz zatem martwić się zapewnieniem dziecku opieki podczas swojej obecności na zajęciach.
  • Ćwiczyć można już z trzymiesięcznym niemowlęciem – wówczas dziecko zaczyna trzymać sztywno główkę. Kołysanie, podnoszenie i przytulanie sprawia mu przyjemność, a Tobie pozwala zadbać o kondycję.

Pamiętaj

  • Właściwy moment. Przed zapisaniem się na ćwiczenia do fitness klubu, warto wcześniej skonsultować się z ginekologiem, który stwierdzi czy krocze lub brzuch (jeśli poród odbywał się za pomocą cesarskiego cięcia) w pełni się zagoiły.
  • Opieka nad dzieckiem. Mamom, które nie mają z kim zostawić swojej pociechy, wiele klubów, poza wspólnymi ćwiczeniami, zapewnia odpowiednio wyszkolony personel i kącik dla dziecka. Dziecko może w nim bezpiecznie spędzić czas, podczas gdy mama zadba o kondycję. Takie kąciki często są wyposażone w mini zestawy do ćwiczeń przystosowane dla maluchów.
  • Nowe znajomości. Młode mamy cierpią nie tylko z powodu zbędnych kilogramów, często także doskwiera im samotność. Spotkania z innymi mamami w fitness klubie pozwalają, oprócz pozbycia się zbędnych fałdek i nabrania kondycji, także nawiązać nowe znajomości, podzielić się wątpliwościami, doświadczeniem oraz zyskać wsparcie innych mam.
  • Pozytywne przyzwyczajenia. Nie bez znaczenia jest wyrabianie u starszych dzieci potrzeby aktywności fizycznej. Zajęcia skierowane do mam z dziećmi w wieku przedszkolnym są zabawą połączoną z efektywnym ćwiczeniem.

Jak wyglądają zajęcia fitness?

Zajęcia dedykowane młodym mamom różnią się nieco od innych, nawet tego samego rodzaju ćwiczeń. Odbywają się w małym gronie, łączą pracę nad sprawnością i kondycją (zarówno matki, jak i dziecka) z zabawą.

Zestaw ćwiczeń ma przede wszystkim wzmocnić mięśnie osłabione podczas ciąży i porodu (brzucha i pośladków) oraz odciążyć kręgosłup. Treningi oparte są na ćwiczeniach ogólnorozwojowych, często z elementami pilatesu, jogi czy body ball. Zajęcia odbywają się w takich układach, by mamy mogły ćwiczyć z dzieckiem.

Wspólna zabawa z maluchem nie tylko pogłębia więzi, stymuluje także rozwój ruchowy maleństwa. Ćwiczenia z niemowlakiem polegają bowiem głównie na podnoszeniu i przytulaniu dziecka. Wcześnie podejmowana aktywność, w którą zaangażowany jest także maluch wpływa na jego harmonijny rozwój, prawidłowo rozwijając zmysł słuchu i równowagi.

Zajęcia dla mam z małymi dziećmi odbywają się zazwyczaj w salach wyposażonych w specjalne miejsce do karmienia i przewijania dzieci. Ważnym elementem jest również odpowiednio dobrana muzyka. Świetnie sprawdza się w tym zakresie muzyka latynoamerykańska, w rytm której mama może tańczyć trzymając dziecko na rękach lub mając w dziecku partnera, kiedy dziecko jest już starsze.