Czy karmienie piersią wpływa na odporność dziecka

Dziecko potrzebuje pokarmu bogatego w składniki odżywcze, które wzmocnią jego układ odpornościowy, odpowiedzialny za skuteczną obronę przed infekcjami i przeziębieniem. Mleko mamy ma wyjątkowy wpływ na tworzenie się odporności u dziecka, dlatego ważne jest, aby mama karmiła dziecko wyłącznie piersią przez 6 pierwszych miesięcy jego życia, a następnie kontynuowała to karmienie przy jednoczesnym rozszerzaniu diety niemowlęcia a potem - małego dziecka. Naturalne karmienie wzmacnia odporność, ponieważ razem z pokarmem dostarczane są składniki wspomagające rozwój i dojrzewanie układu immunologicznego młodego organizmu.

Dr n. med. Agnieszka Rudzka-Kocjan
Specjalista pediatra, endokrynolog i diabetolog dziecięcy

Jak działa układ odpornościowy?

W momencie narodzin układ odpornościowy dziecka nie jest jeszcze w pełni rozwinięty, a jego rozwój trwa jeszcze długo po narodzinach

Układ odpornościowy, inaczej immunologiczny, to sieć komórek, tkanek i narządów, które współdziałając, chronią organizm przed groźnymi czynnikami chorobotwórczymi i równocześnie pozwalają na obecność w ciele pożytecznych bakterii. Sprawnie działający układ immunologiczny reaguje adekwatnie do sytuacji, czyli zapewnia dziecku nie tylko odporność na infekcje, ale również zapobiega rozwojowi chorób alergicznych czy autoimmunizacyjnych. 

Budowanie tarczy ochronnej

Układ odpornościowy dziecka kształtuje się już w życiu płodowym, a doskonali po narodzinach. Proces ten trwa nawet do 12. roku życia. Mleko matki kształtuje układ odpornościowy niemowlęcia i dostarcza mu bioaktywnych składników wspomagających m.in. rozwój zdrowej mikrobioty jelitowej. Naturalny poród i karmienie piersią zapewniają odpowiedni skład mikrobioty w przewodzie pokarmowym dziecka.

Czy wiesz, że 70% komórek układu odpornościowego znajduje się w przewodzie pokarmowym – ważnej barierze ochronnej organizmu? Dlatego w budowaniu odporności istotną rolę odgrywa prawidłowa dieta.

Jak wspierać odporność?

Aby mieć wpływ na prawidłowy rozwój układu odpornościowego, należy zadbać o odpowiednią dietę dziecka, która powinna być bogata w takie składniki jak:

  • witamina C, czyli kwas askorbinowy, który zmniejsza stan zapalny w organizmie, , biorąc udział w syntezie kolagenu poprawia elastyczność skóry – istotnej bariery ochronnej, czy szczelność naczyń;
  • witamina A, czyli beta-karoten, która pobudza produkcję przeciwciał (komórek odpornościowych) biorących udział w walce z infekcją;
  • witamina D, która wspomaga naturalną odporność;
  • kwasy omega 3 (DHA), czyli nienasycone kwasy tłuszczowe, które są jednym z głównych materiałów budulcowych kory mózgowej. Kwas DHA to także ważny budulec błon czopków i pręcików – elementów siatkówki oka;
  • probiotyki, czyli pożyteczne bakterie, które odgrywają istotną rolę w budowaniu i kształtowaniu odporności. Te korzystne szczepy bakterii utrudniają namnażanie się patogenów;
  • prebiotyki, które są pożywką dla symbiotycznych bakterii jelitowych
  • żelazo, które jest głównym składnikiem hemoglobiny transportującej tlen do wszystkich komórek ciała. Niedobory żelaza mogą prowadzić do anemii, której skutkiem jest spadek odporności.