W początkowym okresie nauki, czyli między 12. a 18. miesiącem życia dziecka, program czytania musi być wprowadzany szczególnie ostrożnie. Należy dostosować go do intensywnego rozwoju fizycznego dziecka.

  • Pamiętaj, że dla malucha nauka ma być ekscytującym doświadczeniem, zabawą i przygodą, a nie obowiązkiem, karą i ciężka pracą.
  • Zaczynajcie zabawę z czytaniem, kiedy jesteście radośni i w dobrej formie. Podczas choroby lub niedyspozycji będzie zdecydowanie lepiej, jeśli zdecydujecie się na dzień lub więcej przerwy.
  • Zawsze odkładajcie książeczkę, kiedy dziecko nie jest jeszcze znudzone. Pamiętaj także, by czas przeznaczony na zabawę był raczej krótki. Niech to będzie 3-5 sesji po kilka minut.
  • Miejsce na zabawę powinno być ciche i spokojne, bez zbędnych „przeszkadzaczy”.
  • W przypadku przerw podejmuj zabawę na nowo, zaczynając od miejsca, w którym skończyłaś.
  • Dzieci lubią się uczyć, ale nie znoszą testowania. Zamiast je sprawdzać zapewnij dziecku okazje do rozwiązywania problemów. Niezależnie od wielkości sukcesu dziecka chwal je i podkreślaj znaczenie jego osiągnięć.

Pamiętaj

  • Wstęp do nauki czytania. W początkowej fazie nauki czytania musisz pamiętać o kilku ważnych zasadach, by nie zniechęcić dziecka już na starcie. Przede wszystkim przerywaj zabawę w odpowiednim momencie. Pamiętaj o tym, by dziecko nie spędzało zbyt dużo czasu nad książką. Sesje musza być krótkie, a trzy nowe słowa w każdej z nich stanowią maksimum dla małego czytelnika.
  • Podtrzymywanie zainteresowania. Zasadniczą kwestią dla sukcesu programu nauki czytania dla dziecka jest utrzymanie jego zainteresowania. Maluch odczuwa bowiem wielką potrzebę używania poznanych słów najszybciej jak to tylko możliwe.
  • Trudne słówka. Dziecko w wieku 4-6 lat nudzą proste słowa i z pewnością nie będzie powtarzał ich jak pełne entuzjazmu niemowlę. Zaczynaj więc od słów bardziej wyszukanych, a gdy dziecko wejdzie już w program czytania łatwo będzie wrócić do codziennego słownictwa. Pamiętaj, że w tej fazie rozwoju, Twój maluch nie uczy się pojedynczych słów tak szybko jak niemowlę, więc będzie potrzebował większej ilości powtórzeń. Powtórki muszą być zrównoważone dodawaniem nowych słów, wprowadzane słowa muszą być ciekawe i rozszerzać znajomość języka. Następnie jak najszybciej przechodzimy do etapu trzeciego i czwartego, etap piąty – książeczki – dzieci kochają najbardziej.

Pierwsze kroki w świecie literek

Małe dzieci w wieku 18-30 miesięcy mają już własne upodobania, na każde pytanie gotową odpowiedź, a ponadto wyraźnie stawiają warunki. Przystępując z maluchem do nauki czytania, wybieraj ulubione słowa dziecka, rozpoczynaj program czytania stopniowo, nie przeciążaj dziecka, utrzymuj zainteresowanie i głód wiedzy. Przechodźcie jak najszybciej od pojedynczych słów i wyrażeń dwuwyrazowych do prostych zdań. Każdy sukces będzie satysfakcją dla rodziców i dziecka. Pamiętaj, by chwalić malucha za każde, nawet drobne osiągnięcie.

Nowe wyzwania

Im starsze staje się Twoje dziecko, tym więcej zaangażowania i wytrwałości wymagać będzie od Ciebie dalsza nauka czytania. Zaczynajcie od wybranej razem dziedziny, która najbardziej interesuje dziecko. Kiedy maluch osiągnie wiek 48-70 miesięcy znów musisz dokonać zmian w dotychczasowych sposobach przekazywania mu wiedzy o czytaniu. Przede wszystkim rozpoczynaj od słownictwa z bliskiego kręgu zainteresowań swojego dziecka, by uzyskać jego zgodę na wspólna zabawę w czytanie. Jak najszybciej przejdź od etapu pierwszego do kolejnych etapów. Etap piąty – czytanie książek – to jest to, co Twoje dziecko będzie lubić najbardziej. Pamiętaj, by nie sprawdzać dziecka, szczególnie unikaj pokusy, aby kazać mu czytać na głos.