Układ odpornościowy małego dziecka jest dużo słabszy niż u osób dorosłych. Choć rozwija się już od momentu poczęcia, to pełną dojrzałość osiągnie dopiero około 12. roku życia dziecka.

Na najintensywniejszy czas kształtowania się układu immunologicznego w organizmie człowieka przypada okres 3 pierwszych lat życia. Jest to również czas bardzo szybkiego wzrostu i rozwoju dziecka, dlatego tak ważne jest wspieranie i wzmacnianie odporności

Jakie są rodzaje odporności dziecka?

Odporność to zespół reakcji obronnych organizmu, czy likwidowanie niebezpiecznych dla prawidłowego funkcjonowania czynników, takich jak: wirusy, bakterie i pasożyty. Wyróżniamy dwa rodzaje odporności:

  • odporność wrodzoną, zwaną także nieswoistą, która powstaje jeszcze w okresie płodowym;
  • odporność nabytą, czyli swoistą, która w dużej mierze zależy od nas samych i powstaje w wyniku kontaktu z patogenami. 

Dlaczego moje dziecko choruje?

Przez pierwsze miesiące życia dziecko jest chronione przez przeciwciała, które otrzymało od mamy w czasie ciąży oraz te dostarczone wraz z pokarmem kobiecym. Po tym czasie ochrona zaczyna nieco słabnąć, a wciąż rozwijający się układ immunologiczny nie jest jeszcze w stanie walczyć ze wszystkimi drobnoustrojami i infekcjami. Roczne dzieci mają więcej kontaktów z rówieśnikami i otaczającym ich światem, a więc z wirusami i bakteriami. Układ odpornościowy dopiero się uczy, jak rozpoznawać niebezpieczne substancje w organizmie i jak z nimi walczyć, dlatego okres po 1. roku życia dziecka często obfituje w infekcje.

Dieta wzmacniająca odporność dziecka

Funkcjonowanie układu odpornościowego dziecka zależy od wielu czynników, jednak jednym z najważniejszych jest właściwa dieta, bogata w składniki wzmacniające i wspierające tarczę ochronną organizmu. Dzieci po ukończeniu 1. roku życia wciąż bardzo dynamicznie się rozwijają i potrzebują zbilansowanego jadłospisu, bogatego w składniki odżywcze. Aby odpowiednio wzmacniać i kształtować układ immunologiczny, potrzebne są:

  • witaminy A i C  oraz składniki mineralne m .in. cynk i żelazo;
  • suplementacja witaminą D. Niedobory tej witaminy są bardzo powszechne wśród dzieci w wieku 1-3. Dwa kubki mleka modyfikowanego dla Juniora dziennie mogą przyczynić się do znacznego uzupełnienia diety w witaminę D;
  • kwasy tłuszczowe z grupy omega 3.

Lepiej zapobiegać, niż leczyć

Poza odpowiednią dietą warto wspierać organizm dziecka na wielu płaszczyznach. Najlepszym sposobem jest profilaktyka, w której pomogą codzienne spacery na świeżym powietrzu i aktywność fizyczna, najlepiej przy wspólnej, rodzinnej zabawie. Nie zapominaj również o odpowiedniej dawce snu w umiarkowanej temperaturze i wywietrzonym pokoju oraz odpoczynku dla dziecka, by mogło się zregenerować. Systematyczne działania wzmacniające odporność w połączeniu ze zdrowa dietą z pewnością przyniosą efekt.

Tagi: