Po narodzinach układ immunologiczny niemowlęcia wciąż dojrzewa. Istnieje ścisła zależność między odpornością a sposobem żywienia, dlatego kluczowe jest wspieranie tej „tarczy ochronnej” dziecka poprzez dostarczanie mu wraz z dietą odpowiednich składników odżywczych.

Sposoby na wspieranie tarczy ochronnej niemowlęcia

Ludzki organizm, w tym jego układ immunologiczny, najintensywniej rozwija się w okresie 1000 pierwszych dni życia. Większość procesów związanych z rozwojem przebiega w przewodzie pokarmowym. W jelitach znajduje się bowiem aż 70% komórek układu odpornościowego!1Wraz z pożywieniem młody organizm otrzymuje składniki odżywcze, które pomagają wspierać rozwój tarczy ochronnej – układu odpornościowego, którego zadaniem jest walka z wirusami i bakteriami. Właśnie dlatego duży wpływ na rozwój odporności, która pełną dojrzałość osiąga dopiero nawet ok. 12. roku życia, ma dieta, która istotnie wpływa na skład mikrobioty jelitowej Najwłaściwszym sposobem żywienia niemowlęcia jest karmienie piersią. Mleko mamy jest najlepszym pokarmem dla niedojrzałego układu odpornościowego dziecka. Jego skład charakteryzuje się właściwościami antybakteryjnymi. Pokarm kobiecy stanowi skuteczną ochronę przed patogenami , a także wspiera rozwój pozostałych mechanizmów odporności. Dodatkowo zawiera unikalne związki immunologiczne m.in. przeciwciała wspierające dojrzewający układ odpornościowy każdego malucha.

Oligosacharydy

Mleko matki to wiele składowych – m.in. woda, która pełni funkcję rozpuszczalnika wszystkich składników pokarmu oraz nawadnia organizm, łatwo przyswajalne białka, węglowodany –laktoza (czyli cukier mleczny), witaminy, składniki mineralnem.in. takie jak wapń czy żelazo, oraz czynniki wzrostowe2.

W pokarmie kobiety zawarte są także oligosacharydy, Oligosacharydy to trzeci co do ilości stały składnik pokarmu mamy (w pokarmie wytwarzanym przez inne gatunki znaleziono zaledwie ich śladowe ilości).

Oligosacharydy, czyli złożone związki występujące w mleku kobiety, wyróżniają się różną masą cząsteczkową, która jest zależna od długości łańcucha pojedynczego oligosacharydu. Znane są oligosacharydy krótkołańcuchowe (sc. short chain) i długołańcuchowe (lc. long chain), które występują w pokarmie kobiecym w stosunku 9:1 i jest ich ponad 1000.

W 2000 roku, inspirując się oligosacharydami pokarmu kobiety, eksperci NUTRICIA stworzyli niepowtarzalną kompozycję krótko- i długołańcuchowych oligosacharydów scGOS/lcFOS w stosunku ilościowym 9:1 – wszystko po to, by masa ich cząsteczek była podobna do masy cząsteczek oligosacharydów w mleku mamy.

Czym jest HMO (ang. Human Milk Oligosaccaride)?

HMO jest to skrót z języka angielskiego – Human Milk Oligosaccarides. Oznacza oligosacharydy mleka kobiecego!

Mleko mamy – nieustanny obiekt badań

Pokarm mamy dopasowany jest do potrzeb jej dziecka, dlatego skład mleka różni się między kobietami. Dotyczy to również oligosacharydów. Warto wiedzieć, że oprócz spełniania potrzeb niemowlęcia, mleko kobiety zmienia się także w zależności od fazy karmienia – początkowo jest wodniste, by ugasić pragnienie dziecka, a pod koniec karmienia jest bogatsze w tłuszcz, aby zaspokoić jego apetyt.

Wyjątkowa budowa i skład mleka mamy sprawiają, że cały czas jest ono przedmiotem badań naukowców z całego świata. Eksperci dowiadują się coraz więcej o składzie i funkcjonalności mleka matki.

Dzięki wciąż trwającym badaniom nad składnikami pokarmu kobiecego receptury mlek modyfikowanych są ulepszane, tak aby jak najlepiej odpowiadały na potrzeby niemowląt, które z uzasadnionych powodów nie są karmione piersią.

1 B. Tokarz – Deptuła, J. Śliwa – Dominiak, M. Adamiak, K. Bąk, W. Deptuła. Bakterie komensale a odporność układu pokarmowego, oddechowego i moczowo-płciowego. 2 Poradnik karmienia piersią według zaleceń Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, Warszawa 2016; 18.
Tagi:
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)