Układ odpornościowy rozwija się jeszcze długo po narodzinach, a najintensywniej przez pierwsze 3 lata życia dziecka. Warto wykorzystać ten czas jak najlepiej, aby wspierać rozwój tego ważnego układu, chroniącego Juniora przed wirusami i infekcjami.

Jakie aktywności przyniosą najlepsze efekty?

1. Odpowiednia dieta

Prawidłowo zbilansowany jadłospis jest jednym z najważniejszych czynników kształtujących układ odpornościowy dziecka. Warto zadbać, aby wraz z codzienną dietą dostarczać Juniorowi istotnych dla odporności witamin A, C i D.

2. Mleko ważnym elementem codziennego jadłospisu rocznego dziecka

Chociaż jadłospis dziecka po 1. urodzinach jest już bardzo urozmaicony,  mleko i produkty mleczne wciąż stanowią ważny element jego diety. Białko mleka krowiego może wpływać na nadmierne spożycie przez dziecko białka, nasyconych kwasów tłuszczowych, tym samym powodując niedobory niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, niektórych witamin oraz mikroelementów.

3. Odpowiednia ilość snu

Dzieci po 1. roku życia potrzebują ok. 12 godzin snu. Warto zadbać o popołudniową drzemkę Juniora, ponieważ niedobór snu sprawia, ze dzieci są bardziej podatne na infekcje.

4. Oddech na świeżym powietrzu

Przebywanie na świeżym powietrzu może skutecznie poprawić odporność dziecka, dlatego tak ważne są codzienne spacery. Nawet jeśli aura na zewnątrz nie sprzyja, chociaż krótkie przebywanie na dworze w czasie różnych warunków atmosferycznych wspiera procesy termoregulacji organizmu.

5. Zwracaj uwagę na składniki pokarmowe

Jednym ze składników pokarmowych niezbędnych dla prawidłowego wzrostu i  funkcjonowania układu odpornościowego jest cynk. Zadbaj by produkty, które podajesz swojemu dziecku zawierały ten składnik.

6. Witamina D codziennie

Aż 80% dzieci w wieku 1-3 lata w Polsce ma dietę zbyt ubogą w witaminę D, dlatego tak ważne jest uzupełnianie codziennej dawki wraz z dietą. Dwa kubki mleka modyfikowanego typu Junior pomagają uzupełnić zbilansowaną dietę w tę witaminę.

7. Pamiętaj o higienie, lecz z umiarem

Kontakt z drobnoustrojami ćwiczy układ odpornościowy dziecka i stymuluje produkcję specyficznych przeciwciał. Z tego powodu bardzo ważne jest, abyś nie wychowywała swojego dziecka w zbyt sterylnych warunkach.

8. Nie przegrzewaj

Ubiór, który nie jest dostosowany do warunków panujących na zewnątrz, zwiększy wrażliwość dziecka na temperatury, co może prowadzić do częstszych infekcji. Warto ubierać dziecko adekwatnie do panującej aury. Świetnie sprawdzi się ubiór „na cebulkę”.

9. Aktywność fizyczna już od małego

Ruch sprzyja powstawaniu mechanizmów obronnych organizmu, dlatego nie zapominaj o aktywności fizycznej, najlepiej na świeżym powietrzu. Zabawa na dworze wzmocni odporność dziecka i pozwoli na wspólne spędzanie czasu.

10. Zmiana klimatu na zdrowie

Jeżeli dziecko często choruje, zaplanuj z nim wypoczynek w górach lub nad morzem. Zmiana klimatu wpływa na kształtowanie się układu odpornościowego, ponieważ organizm Juniora w krótkim czasie musi się przystosować do nowych warunków.

Tagi: