Jak się odżywiać w czasie ciąży

Ciąża to czas, w którym powinnaś zwrócić szczególną uwagę na to, co znajduje się na Twoim talerzu. Pełnowartościowa i zbilansowana dieta dostarczy Ci wszystkich składników odżywczych i korzystnie wpłynie na rozwój Twojego dziecka.

Mgr Monika Łuszczyńska
Położna

Prawidłowa dieta w ciąży

Pamiętaj, że sposób odżywiania podczas ciąży ma bardzo duży wpływ na prawidłowy przebieg ciąży, rozwój płodu, a także na zdrowie dziecka w przyszłości. Zadbaj więc, by w Twoim jadłospisie znalazły się niezbędne składniki odżywcze ze wszystkich grup produktów spożywczych, czyli produkty zbożowe, nabiał, mięso, warzywa, owoce, jaja, ryby i zdrowe tłuszcze roślinne. 

Stan odżywienia kobiety w ciąży jest jednym z ważniejszych czynników determinujących wzrastanie i rozwój płodu.

Warto wiedzieć, że w I trymestrze ciąży zapotrzebowanie na energię nie zmienia się w stosunku do okresu przed ciążą, natomiast zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze jest dużo wyższe.

W II trymestrze zapotrzebowanie na energię wzrasta o 360 kcal, w III zaś o 475 kcal w stosunku do okresu przed ciążą. Warto pamiętać, że stosując zdrową i urozmaiconą dietę podczas ciąży, będzie Ci łatwiej wrócić do figury już po porodzie.

O czym należy pamiętać komponując jadłospis przyszłej mamy:

  • Jedz dla dwojga, nie za dwoje. Pamiętaj, że musisz dostarczyć sobie i swojemu dziecku potrzebnych witamin i składników mineralnych.
  • Jedz mniejsze posiłki, ale częściej. Wpłynie to korzystnie na metabolizm, a Ty unikniesz uczucia głodu.
  • Zadbaj o zbilansowaną dietę, dzięki której dostarczysz swojemu organizmowi wszystkie składniki w odpowiednich proporcjach.
  • Jedz posiłki o stałych porach dnia, najlepiej co 2-3 godziny. Regularne posiłki pomogą poradzić sobie z porannymi nudnościami.
  • Wybieraj produkty najwyższej jakości. Zdrowe i pełnowartościowe produkty dostarczą cennych witamin, składników mineralnych, węglowodanów złożonych, białka oraz tłuszczów. Odżywią Twój organizm i dadzą siłę do rozwoju i funkcjonowania w okresie zwiększonego wysiłku. Wybieraj zawsze produkty najwyższej jakości i z pewnego źródła.
  • Pamiętaj o płynach. Średnie zapotrzebowanie na płyny w ciąży wynosi 2-2,5 litra dziennie, z czego około 1-1,5 litra powinna stanowić woda niegazowana lub mineralna niskosodowa.
  • Jedz warzywa i owoce. Warto pokropić je odrobiną oleju rzepakowego lub oliwą z oliwek, by ułatwić przyswajanie witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. W I trymestrze ciąży jedz codziennie około 300 gramów warzyw. 
  • Dbaj o higienę. W czasie ciąży bakterie, wirusy, pasożyty łatwo przenikają z Twojego organizmu do organizmu dziecka, dlatego myj dokładnie ręce mydłem przed i po przygotowaniu posiłku. Jeśli jesteś posiadaczką zwierząt domowych, po każdym kontakcie z nimi myj dokładnie ręce.
  • Przygotowanie posiłków. Pamiętaj również o myciu ciepłą wodą produktów, z których przygotujesz posiłek oraz czyszczeniu naczyń i sprzętów kuchennych, które miały kontakt z surowym mięsem, jajami i rybami.