Mleko mamy ma unikalny skład, dostosowany do potrzeb noworodków i niemowląt. Może stanowić wyłączny pokarm dla Twojego dziecka do ukończenia 6. miesiąca życia.

Lek. med. Agnieszka Rudzka-Kocjan
Specjalista pediatra, endokrynolog i diabetolog dziecięcy

Karmienie piersią jest naturalnym i optymalnym sposobem żywienia Twojego dziecka. Pokarm mamy to najlepsze mleko dla noworodków i niemowląt w 1. roku życia. Unikatowy skład mleka kobiecego jest dostosowany do indywidualnych potrzeb najmłodszych. Mleko mamy zawiera substancje odżywcze oraz przeciwciała odpornościowe, enzymy i hormony potrzebne dziecku do prawidłowego wzrostu i rozwoju.

Cenne składniki pokarmu mamy

Mleko mamy ma unikatowy skład, który daje dziecku wiele korzyści. Noworodki i niemowlęta karmione piersią rzadziej zapadają na infekcje układu oddechowego i układu pokarmowego. Karmienie piersią zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii na białko mleka krowiego. Ten sposób żywienia daje także wiele odległych korzyści – wspiera rozwoju mózgu, układu odpornościowego oraz zmniejsza ryzyko pojawienia się w przyszłości u dziecka chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość czy cukrzyca.

Kwasy tłuszczowe – DHA

Tłuszcze, znajdujące się w mleku mamy odgrywają ogromną rolę w rozwoju mózgu, układu nerwowego i narządu wzroku. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe w szczególności kwas linolenowy i kwas alfa-linolenowy to prekursory długołańcuchowych wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (LCPUFA – Longchain Polyunsaturated Fatty Acids) – DHA i AA.

  • Kwas dokozaheksaenowy (DHA) to jeden z głównych materiałów budulcowych mózgu – kora tego narządu aż w 60% składa się z DHA. To także podstawowy budulec błon czopków i pręcików, znajdujących się w siatkówce oka. Kwas DHA pozytywnie wpływa na ostrość widzenia u niemowląt. Narząd wzroku odgrywa ważną rolę w rozwoju małego dziecka – Twój maluszek odbiera cały świat za pomocą wszystkich zmysłów!
  • DHA odgrywa ważną rolę w rozwoju układu nerwowego, do którego dochodzi jeszcze podczas życia płodowego oraz we wczesnym i późniejszym dzieciństwie.
  • Kwas arachidonowy (AA) to budulec błon komórkowych neuronów mózgu i fotoreceptorów oka.
Odpowiednie żywienie matki w czasie planowania ciąży przed narodzinami dziecka oraz w trakcie karmienia piersią może korzystnie wpłynąć na prawidłowy rozwój mózgu dziecka.

Niemowlę karmione piersią otrzymuje cenne kwasy tłuszczowe wraz z Twoim pokarmem – ich ilość zależy jednak od tego, co zjesz. W okresie laktacji Twoja dieta powinna zawierać źródła cennych kwasów tłuszczowych, czyli tłuste ryby morskie (łosoś, śledź, makrela), oleje roślinne, orzechy włoskie, pestki dyni, migdały i siemię lniane. Jeśli nie spożywasz wystarczającej ilości ryb, rozważ suplementację DHA – zapytaj o nią swojego lekarza.

Oligosacharydy prebiotyczne

Prebiotyki to specjalne składniki, które sprzyjają rozwojowi korzystnych bakterii w układzie pokarmowym. Przypisuje im się rolę m.in. w zapobieganiu zakażeniom jelitowym i prewencji alergii.  W mleku matki mogą znajdować się różne oligosacharydy, m. in. zawierające fruktozę (FOS) lub galaktozę (GOS). Rola oligosacharydów prebiotycznych jest szczególnie ważna u noworodków i niemowląt, których przewód pokarmowy jest intensywnie kolonizowany przez pożyteczne bakterie (m.in. z rodzaju Lactobacillus, Bifidobacterium). Oligosacharydy prebiotyczne korzystnie wpływają na ilość tych bakterii, dzięki czemu zmniejszają liczebność drobnoustrojów chorobotwórczych. Unikalna kompozycja prebiotyków w Twoim mleku to „substancja odżywcza” dla pożytecznych bakterii (tzw. probiotyków), których ważną funkcją jest udział w budowaniu prawidłowej odporności dziecka. 

Witaminy A, C i D

Witaminy są bardzo ważnym składnikiem pokarmu kobiecego. Ich ilość w mleku mamy zależy, m. in. od zasobów u matki – czyli również jej diety. Wyjątkiem tu są witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, do których zaliczamy m.in. witaminę A i D.

  • Witamina C – chroni organizm przed wolnymi rodnikami (wykazuje działanie antyoksydacyjne), korzystnie wpływa na układ oraz elastyczność skóry i szczelność naczyń krwionośnych. Źródłami witaminy C są: papryka, pomarańcza, porzeczka, truskawki, cytryna, ziemniaki, natka pietruszki.
  • Witamina D – wspomaga naturalną odporność dziecka oraz zmniejsza ryzyko pojawienia się infekcji.
  • Witamina A – pobudza przeciwciała (komórki odpornościowe) do walki z infekcją.