Dieta wegetariańska zyskuje coraz więcej zwolenniczek, także wśród przyszłych mam. Wiele z nich nie chce zrezygnować z takiego sposobu odżywiania także w okresie karmienia piersią.

Anna Szczygłowska
Specjalista ds. żywienia NUTRICIA Polska

Stosowanie diety wegetariańskiej może iść w parze z a karmieniem piersią. Zależy to m.in. od rodzaju diety i od tego, w jaki sposób będziesz komponować swój codzienny jadłospis.  

Laktacja to duży wysiłek dla Twojego organizmu. Lekarze odradzają stosowanie w okresie karmienia piersią restrykcyjnych diet eliminacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na wartość odżywczą i ilość pokarmu.

Komponowanie jadłospisu mamy wegetarianki oznacza rezygnację z niektórych produktów, które są ważnym źródłem składników niezbędnych dziecku do rozwoju. Wiele zależy od tego, jaki rodzaj diety wegetariańskiej stosujesz. 

Wegetarianizm pod kontrolą

Wegetarianizm ma wiele odmian. Niekiedy mianem diety wegetariańskiej określa się jadłospis, z którego mama wyklucza jedynie mięso. Inne, bardziej lub mniej popularne rodzaje diet wegetariańskich, to m.in.:

  • dieta laktoowowegetariańska, dopuszczająca spożywanie nabiału i jaj;
  • dieta makrobiotyczna, której podstawą są ziarna, warzywa i rośliny strączkowe, a także nasiona, orzechy i owoce;
  • dieta wegańska, wykluczająca wszystkie produkty pochodzenia zwierzęcego, w tym nabiał;
  • dieta frutariańska, składająca się w większości z surowych owoców.

Ta ostatnia, podobnie jak dieta wegańska, zdaniem ekspertów jako zbyt restrykcyjne nie są w stanie zaspokoić potrzeb karmiącej mamy ani dziecka. 

Jeśli karmisz piersią i jesteś zwolenniczką wegetarianizmu, zadbaj o to, by wykluczone z menu produkty zastąpić innymi o zbliżonej wartości odżywczej.

W zależności od tego, jaki rodzaj diety wegetariań­skiej stosujesz, może być ona uboga białko i wapń, cenne witaminy B12 i D oraz jod.  Powinnaś zatem na bieżąco monitorować swój stan zdrowia, by w razie potrzeby odpowiednio zareagować i ewentualne niedobory składników odżywczych, szczególnie ważnych w czasie karmienia piersią.

Ważne jest, abyś skonsultowała swoją dietę z dietetykiem oraz poinformowała pediatrę, jaką dietę stosujesz, karmiąc piersią. W przypadku, gdy nie przyjmujesz suplementacji, wskazane może być podawanie odpowiednich preparatów witaminowych dziecku.

Ekspert radzi

  • Mleko mamy wegetarianki. Skład mleka wegetarianki może różnić się od mleka mam, które jedzą mięso, jeśli chodzi o zawartość substancji odżywczych, np. tłuszczu, białka, niektórych witamin i składników mineralnych. Nie oznacza to, że skład mleka mamy wegetarianki jest nieodpowiedni, a jedynie to, że powinna ona szczególnie zadbać o dobór składników w swoim menu.
  • Składnikiem, którego jakość w pokarmie zależy bezpośrednio od , są tłuszcze, w tym bardzo ważne kwasy tłuszczowe LCPUFA, jak np. DHA. Pełni on bardzo ważną rolę w rozwoju narządu wzroku. Źródłem kwasu DHA w diecie są tłuste ryby morskie – jeśli ich nie jadasz, powinnaś przyjmować suplement DHA.

Jak komponować dietę karmiącej mamy?

Dieta karmiącej mamy – niezależnie od tego, czy jest wegetarianką, czy nie – powinna być różnorodna i pełnowartościowa – odpowiednio bogata w białko, tłuszcze, węglowodany, witaminy i składniki mineralne.

Jeśli karmisz piersią i jesteś zwolenniczką wegetarianizmu, zadbaj o to, by wykluczone z menu produkty zastąpić innymi o zbliżonej wartości odżywczej.

  • Mięso powinnaś zastępować produktami mlecznymi, roślinami strączkowymi (fasola, produkty sojowe), ziarnami, orzechami oraz jajami. Jeśli nie spożywasz produktów mlecznych lub jaj, prawidłowe zbilansowanie diety może wymagać od Ciebie większej dokładności oraz dodatkowej suplementacji.
  • Do przygotowywania posiłków korzystaj z mąki sojowej, melasy i orzechów.
  • Odpowiednio dobieraj produkty białkowe dla ich wzajemnego uzupełnienia.
  • Unikaj nadmiaru fitynianów i otrąb.
  • Zwróć uwagę na spożywanie białka i żelaza. W przypadku obniżonej mineralizacji kości lekarz może zalecić stosowanie preparatów wapnia.
  • Uzupełniaj witaminę D przez odpowiednią ekspozycję na słońce oraz suplementację.

Zadbaj o dietę dla dziecka i dla Ciebie

Kiedy karmisz piersią, Twój organizm jest nastawiony przede wszystkim na zaspokajanie potrzeb dziecka. Nawet jeśli w Twojej diecie zabraknie ważnego składnika, wykorzysta on  własne zasoby, by uzyskać pokarm jak najwyższej jakości. Jeśli np. spożywasz zbyt mało produktów będących źródłem wapnia, jest on uwalniany z Twoich kości i trafia do mleka, by dziecko otrzymało go tyle, ile potrzebuje.

Karmienie dziecka piersią przez długi czas, przy jednoczesnym stosowaniu diety pozbawionej cennych składników odżywczych, może prowadzić do niedoborów w organizmie mamy.

Mama wegetarianka również może mieć zdrowe dziecko!

Według Amerykańskiego Towarzystwa Dietetycznego rozwój oraz wzrost niemowląt mam wegetarianek jest prawidłowy pod warunkiem właściwego zbilansowania ich diety.

Dlatego jeżeli dieta wegeteriańska jest dla Ciebie ważnym elementem stylu życia i nie chcesz z niej rezygnować, stosuj się do powyższych porad – przede wszystkim korzystaj ze wsparcia dietetyka oraz lekarza.