Dieta matki w okresie ciąży ma wpływ na prawidłowy rozwój mózgu płodu. Dowiedz się jakie składniki Twojej diety wspierają rozwój mózgu dziecka już w czasie ciąży.

Angelika Górska
Specjalista ds. żywienia

Odpowiednio skomponowany jadłospis kobiety i właściwe zbilansowanie składników odżywczych mają duże znaczenie dla tworzących się komórek nerwowych. Właśnie teraz rozpoczyna się 1000 pierwszych dni życia dziecka, podczas których intensywnie rozwija się mózg dziecka i kształtuje odporność. Prawidłowa dieta kobiety w ciąży wspiera rozwój płodu i wpływa na teraźniejsze i przyszłe zdrowie dziecka.

Już teraz masz wpływ na przyszłość Twojego dziecka. Kształtujesz ją jeszcze przed poczęciem, dbając o zdrowie Twoje i partnera. Następnie troszczysz się o żywienie i styl życia podczas ciąży. Po urodzeniu dziecka z miłością i oddaniem wspierasz jego prawidłowy rozwój, bo wiesz doskonale, że przyszłość Twojego dziecka zaczyna się już dziś.

Kwas foliowy już w momencie planowania ciąży

Instytut Matki i Dziecka w ramach programu Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej zaleca, by każda kobieta już w momencie planowania ciąży przyjmowała 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Kwas foliowy jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, wady w tym układzie, takie jak na przykład rozszczep kręgosłupa, powstają bowiem już w okresie prenatalnym.

Także kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie preparatów kwasu foliowego, przynajmniej do końca drugiego trymestru ciąży. Warto pamiętać, że kwas foliowy można znaleźć w niektórych produktach. Bogate w kwas foliowy są zielone warzywa liściaste, brukselka, brokuły, kalafior, szpinak, bób, buraki, a także zarodki pszenne, groch czy pomarańcze.

Niezbędne kwasy tłuszczowe

Znaczenie dla prawidłowego rozwoju mózgu mają także nienasycone kwasy tłuszczowe, które docierają do płodu poprzez łożysko. Odgrywają ważną rolę zarówno w rozwoju mózgu, wzroku, jak i całego układu nerwowego. Bardzo ważne są kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, zwłaszcza kwas dokozaheksaenowy (DHA). Szczególnie duże zapotrzebowania na DHA występuje w III trymestrze ciąży. Badania wykazują, że kwas DHA jest głównym materiałem budulcowym mózgu – stanowi on główny element budulcowy błon komórkowych neuronów kory mózgowej.

Zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe zwiększa się w czasie ciąży. Warto więc zadbać o spożywanie produktów bogatych w zdrowe kwasy tłuszczowe, można je znaleźć w rybach, orzechach, siemieniu lnianym, oleju rzepakowym, oleju sojowym. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w związku z niskim spożyciem ryb przez Polki, a także z niebezpieczeństwem dużej zawartości metali ciężkich, takich jak rtęć w rybach, zaleca przyjmowanie suplementów DHA.

Zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe w czasie ciąży

Żelazo

Warto zadbać także o odpowiednią zawartość żelaza w diecie kobiety w ciąży. Ten ważny składnik ma ogromny wpływ na rozwój mózgu dziecka, decyduje też, jaka objętość krwi krąży w organizmie przyszłej mamy. Aby uzupełnić dietę o żelazo, wybieraj produkty bogate w ten składnik, takie jak: czerwone mięso, drób, jaja, warzywa strączkowe. Pamiętaj, że spożywanie herbaty i kawy może ograniczać wchłanianie żelaza ze względu na zawarte w nich taniny. Nie pij zatem tych napojów, gdy spożywasz posiłek bogaty w ten cenny składnik odżywczy.

Witaminy z grupy B

Witamina B6 odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego. Instytut Żywności i Żywienia zaleca kobietom w ciąży spożywanie 1,9 mg tej witaminy dziennie. Witaminę B6 znajdziesz między innymi w kaszy gryczanej, mięsie, wędlinach, warzywach, takich jak papryka czerwona, ziemniaki, warzywa liściaste.

Dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze podczas ciąży​:

Niekorzystny wpływ na rozwój mózgu

Wiesz już na jakie składniki zwracać uwagę, by zapewnić dziecku zdrowy rozwój. Ale są też produkty, których należy unikać w codziennym jadłospisie, mają bowiem niekorzystny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Pamiętaj o tym, że używki przyjmowane przez matkę w okresie cięży, niektóre leki, substancje chemiczne czy metale ciężkie, takie jak ołów, mogą negatywnie wpływać na rozwój mózgu dziecka.

Zachęcamy do sięgnięcia po poradnik poświęcony tematyce żywienia kobiet w ciąży 

 

Dieta dla kobiety w ciąży bez specjalnych wymagań żywieniowych
Dieta dla kobiety w ciąży bez specjalnych wymagań żywieniowych

Prawidłowe żywienie w ciąży powinno być zgodne z ogólnymi zasadami zdrowego żywienia. Pamiętaj jednak, że w ciąży wzrasta zapotrzebowanie na białko..

Typ pliku: pdf

Rozmiar pliku: 475.3kb