Dieta matki w okresie ciąży ma wpływ na prawidłowy rozwój mózgu płodu. Dowiedz się jakie składniki Twojej diety wspierają rozwój mózgu dziecka już w czasie ciąży.

Angelika Górska
Specjalista ds. żywienia

Odpowiednio skomponowany jadłospis kobiety i właściwe zbilansowanie składników odżywczych mają duże znaczenie dla tworzących się komórek nerwowych. Właśnie teraz rozpoczyna się 1000 pierwszych dni życia dziecka, podczas których intensywnie rozwija się mózg dziecka i kształtuje odporność. Prawidłowa dieta kobiety w ciąży wspiera rozwój płodu i wpływa na teraźniejsze i przyszłe zdrowie dziecka.

Już teraz masz wpływ na przyszłość Twojego dziecka. Kształtujesz ją jeszcze przed poczęciem, dbając o zdrowie Twoje i partnera. Następnie troszczysz się o żywienie i styl życia podczas ciąży. Po urodzeniu dziecka z miłością i oddaniem wspierasz jego prawidłowy rozwój, bo wiesz doskonale, że przyszłość Twojego dziecka zaczyna się już dziś.

Kwas foliowy już w momencie planowania ciąży

Instytut Matki i Dziecka w ramach programu Profilaktyki Wad Cewy Nerwowej zaleca, by każda kobieta już w momencie planowania ciąży przyjmowała 0,4 mg kwasu foliowego dziennie. Kwas foliowy jest niezbędny dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego dziecka, wady w tym układzie, takie jak na przykład rozszczep kręgosłupa, powstają bowiem już w okresie prenatalnym.

Także kobietom w ciąży zaleca się przyjmowanie preparatów kwasu foliowego, przynajmniej do końca drugiego trymestru ciąży. Warto pamiętać, że kwas foliowy można znaleźć w niektórych produktach. Bogate w kwas foliowy są zielone warzywa liściaste, brukselka, brokuły, kalafior, szpinak, bób, buraki, a także zarodki pszenne, groch czy pomarańcze.

Niezbędne kwasy tłuszczowe

Znaczenie dla prawidłowego rozwoju mózgu mają także nienasycone kwasy tłuszczowe, które docierają do płodu poprzez łożysko. Odgrywają ważną rolę zarówno w rozwoju mózgu, wzroku, jak i całego układu nerwowego. Bardzo ważne są kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, zwłaszcza kwas dokozaheksaenowy (DHA). Szczególnie duże zapotrzebowania na DHA występuje w III trymestrze ciąży. Badania wykazują, że kwas DHA jest głównym materiałem budulcowym mózgu – stanowi on główny element budulcowy błon komórkowych neuronów kory mózgowej.

Zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe zwiększa się w czasie ciąży. Warto więc zadbać o spożywanie produktów bogatych w zdrowe kwasy tłuszczowe, można je znaleźć w rybach, orzechach, siemieniu lnianym, oleju rzepakowym, oleju sojowym. Zespół Ekspertów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w związku z niskim spożyciem ryb przez Polki, a także z niebezpieczeństwem dużej zawartości metali ciężkich, takich jak rtęć w rybach, zaleca przyjmowanie suplementów DHA.

Zapotrzebowanie na nienasycone kwasy tłuszczowe w czasie ciąży

Żelazo

Warto zadbać także o odpowiednią zawartość żelaza w diecie kobiety w ciąży. Ten ważny składnik ma ogromny wpływ na rozwój mózgu dziecka, decyduje też, jaka objętość krwi krąży w organizmie przyszłej mamy. Aby uzupełnić dietę o żelazo, wybieraj produkty bogate w ten składnik, takie jak: czerwone mięso, drób, jaja, warzywa strączkowe. Pamiętaj, że spożywanie herbaty i kawy może ograniczać wchłanianie żelaza ze względu na zawarte w nich taniny. Nie pij zatem tych napojów, gdy spożywasz posiłek bogaty w ten cenny składnik odżywczy.

Witaminy z grupy B

Witamina B6 odpowiada za prawidłowy rozwój mózgu i układu nerwowego. Instytut Żywności i Żywienia zaleca kobietom w ciąży spożywanie 1,9 mg tej witaminy dziennie. Witaminę B6 znajdziesz między innymi w kaszy gryczanej, mięsie, wędlinach, warzywach, takich jak papryka czerwona, ziemniaki, warzywa liściaste.

Dzienne zapotrzebowanie na składniki odżywcze podczas ciąży​:

Niekorzystny wpływ na rozwój mózgu

Wiesz już na jakie składniki zwracać uwagę, by zapewnić dziecku zdrowy rozwój. Ale są też produkty, których należy unikać w codziennym jadłospisie, mają bowiem niekorzystny wpływ na rozwój mózgu dziecka. Pamiętaj o tym, że używki przyjmowane przez matkę w okresie cięży, niektóre leki, substancje chemiczne czy metale ciężkie, takie jak ołów, mogą negatywnie wpływać na rozwój mózgu dziecka.

Zachęcamy do sięgnięcia po poradnik poświęcony tematyce żywienia kobiet w ciąży

Dieta dla kobiety w ciąży bez specjalnych wymagań żywieniowych
Dieta dla kobiety w ciąży bez specjalnych wymagań żywieniowych

Prawidłowe żywienie w ciąży powinno być zgodne z ogólnymi zasadami zdrowego żywienia. Pamiętaj jednak, że w ciąży wzrasta zapotrzebowanie na białko..

Typ pliku: pdf

Rozmiar pliku: 475.3kb

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)