Pierwsze kroki do czytania

3 min
Male dziecko siega po ksiazke

Pokazywanie bardzo małemu niemowlęciu słów ma duże znaczenia dla stymulacji i rozwoju zdolności widzenia szczegółów, co powoduje, że noworodek szybciej, bez wysiłku przejdzie do dobrego widzenia.

Male dziecko siega po ksiazke
Male dziecko siega po ksiazke

  • Nowo narodzone dziecko widzi jedynie różnicę pomiędzy światłem i ciemnością. Następnie rozpoczyna naukę rozpoznawania konturów. Wymaga to od niego wysiłku, jednak maluch chętnie go podejmuje, gdyż jego potrzeba widzenia jest ogromna.
  • Mowa i pismo są dla niemowlęcia tak samo abstrakcyjne, chociaż język pisany jest dużo łatwiejszy do odszyfrowania dla małego człowieka niż mowa.
  • Najlepiej zacząć od imienia dziecka. Trzymając je na rękach, podnosimy kartę na odległość około 45 cm od niego i głośno czytamy. Kiedy noworodek zlokalizuje kartę wzrokiem, ponownie głośno i wyraźnie czytamy słowo. Dziecko skupi wzrok na sekundę, więc kartka musi być trzymana nieruchomo.
  • Z początku lokalizowanie kartki będzie trwało do 15 sekund lub nawet dłużej, ale codziennie następuje skrócenie czasu znajdowania karty i skupiania na niej wzroku. Niezmiernie ważne jest zapewnienie odpowiedniego oświetlenia.

Pamiętaj

  • Poznaj etapy nauki czytania u małych dzieci. Naukę czytania rozpoczynamy od etapu I, w którym wprowadzamy pierwsze słowa, np. imię malucha. W etapie II powtarzamy i wprowadzamy nowe słowa. Kolejny krok, to zapoznanie dziecka z wyrażeniami kilkuwyrazowymi, a następnie – w IV etapie – z pierwszymi zdaniami. Ostatnia, V faza, to książki.
  • Korzystaj z odpowiednich narzędzi. Karty do pracy nauki czytania z noworodkiem powinny mieć wymiary 15 na 60 cm. Bardzo wyraziste litery powinny mieć wysokość 12,5 cm, a kreska grubość 2 cm lub większą.
  • Postaw na regularność i cierpliwość. Jedno słowo pokazujemy dziecku 10 razy lub więcej. Można pokazywać karty maluchowi np. podczas przewijania. Następnego dnia drugie słowo pokazujemy 10 razy. Postępujemy tak przez tydzień. Potem ponownie wracamy do pierwszego słowa i postępujemy jak w pierwszym tygodniu. Powtarzamy ten schemat przez 3 tygodnie. Potem wybieramy kolejnych 7 słów i powtarzamy 3-tygodniowy cykl. Z każdym dniem program wzrokowej stymulacji staje się coraz prostszy dla dziecka.
  • Kiedy możesz zacząć wprowadzać nowe słowa. Etap I można zakończyć w momencie, kiedy dziecko widzi szczegóły stale i łatwo, bez problemu rozpoznaje twarz mamy lub taty, obdarzając ich uśmiechem.

Niemowlęta 3-6 miesięcy

Pomiędzy trzecim a szóstym miesiącem życia dziecko uczy się zadziwiającą szybko. Widzi już wyraźnie i słyszy bardzo dobrze. Uczy się języka poprzez słuch, pod warunkiem, że mówimy do niego głośno i wyraźnie. Z takim samym powodzeniem, bez najmniejszego wysiłku, może wchłaniać język w formie pisma, dopóki jest ono duże i wyraźne. Obecnie dzieci mają znacznie większą umiejętność rozpoznawania słowa pisanego za sprawą reklam telewizyjnych, w których duże napisy w żywych kolorach z łatwością są zapamiętywane.

Zasady postępowania z niemowlętami w wieku od 3. do 6. miesiąca życia:

  • słowa muszą być duże i wyraźne,
  • pokazujemy słowa bardzo szybko,
  • często dodajemy nowe słowa,
  • nie ulegajmy pokusie pokazania dziecku kolejnego zestawu słów, bo będzie stale niezaspokojone.

Niemowlęta 7-12 miesięcy

Maluch jest już dużo bardziej ruchliwy, zaczyna raczkować, poruszać się po całym domu, co sprawia, że ma coraz mniej czasu, np. na czytanie. Rodzice nie powinni się jednak zniechęcać, bowiem dziecko nadal chce poznawać także czytanie, ale nie jest w stanie poznawać więcej niż pięć słów na raz.

Zasady postępowania z niemowlętami w wieku od 7. do 12 miesiąca życia:

  • każda sesja powinna być bardzo krótka,
  • sesje powinny być częste,
  • unikamy rutyny,
  • podążamy za postępami dziecka.

Oceń ten artykuł: