W pierwszych dniach życia dziecko albo płacze gdy się stresuje, albo jest spokojne jeżeli jest zadowolone. Około trzeciego miesiąca życia zaczyna okazywać też zainteresowanie, ciekawość, smutek i irytację. Trochę później przychodzi czas na złość.

  • Sześciomiesięczne niemowlę celowo poszukuje na naszej twarzy „informacji emocjonalnej”. W nowej sytuacji przygląda się rodzicom, aby dodali mu otuchy. Dziecko w tym wieku łatwo ulega zmianom nastrojów, często z jednej skrajności w drugą.
  • Niemowlęta ośmiomiesięczne udoskonalają sposób wyrażania emocji obserwując jak robią to inni. Protestują, gdy im się coś nie podoba odpychaniem. Okazują strach płacząc lub odwracając się plecami.
  • Około pierwszego roku życia dziecko zaczyna przejawiać szczególny upór i niezależność. Może być niecierpliwe, drażliwe, łatwo wybuchać złością i być zbuntowane. Rozszerza się też zakres i intensywność emocji, o czym świadczą mocne całusy albo burzliwe okazywanie złości.
  • Piętnastomiesięczne maluchy przechodzą kolejną fazę rozwoju emocjonalnego. Dzieci w tym wieku są bardzo zależy im na aprobacie.

Pamiętaj

  • 5 cech rozwoju emocjonalnego dziecka. Na rozwój emocjonalny dziecka składa się jego wrodzony temperament, osobowość, wyrażanie emocji, ale także samoświadomość i poczucie własnej wartości. Od tych cech zależy jak dziecko będzie w przyszłości radzić sobie w życiu.
  • Komunikacja za pomocą emocji. Pierwszą emocją dziecka jest zwykle strach spowodowany głodem, zimnem, samotnością, tym, że ma mokro. Przez kilka pierwszych tygodni życia dziecko płacze na różne sposoby, w zależności od jego potrzeb, inaczej kiedy jest głodne, inaczej kiedy ma mokro. Szybko nauczysz się rozróżnić różne rodzaje płaczu.
  • Zróżnicowany poziom aktywności. Już w pierwszym miesiącu życia dziecka można obserwować różnice w poziomie jego aktywności. Są niemowlęta, które rzadko płaczą, są spokojne, więcej śpią. Inne są ruchliwe i chcą, by stale się nimi zajmowano. Niektóre maluchy cieszą się z nowych zabawek i nowych doświadczeń, inne niechętnie przyjmują jakiekolwiek zmiany. Natężenie aktywności obserwowane w okresie niemowlęcym nie zmienia się przez całe życie.

Emocje po raz pierwszy w życiu

Półtoraroczny maluch chce pomagać wszystkim i wszystko robić sam. Albo chce, by wszystko robiono za niego. Próby namówienia go, by przez minutę poczekał, są skazane na niepowodzenie. Ma potrzebę otrzymywania wszystkiego „teraz” a „nie” jest jego ulubionym słowem.

Dwulatek potrafi czekać. Pragnienia nie są tak silne jak jeszcze pół roku temu. Lubi sprawiać przyjemność innym. Potrafi okazywać uczucia. Czasami wykazuje niechęć do jakichkolwiek zmian, kiedy ma przymierzyć nowe ubranie może protestować głośnym krzykiem, ale uznaje pierwszeństwo rodziców.

Dwu i pół latek jest w stadium nierównowagi. Jest bardzo uparty, nie potrafi ustąpić, jest skłonny do dominacji, musi wydawać rozkazy, bardzo gwałtownie okazuje emocje.

Wyraźne rysy osobowości 3-latka

W wieku trzech lat osobowość dziecka jest już wyraźnie zarysowana. Jest odrębną jednostką z poczuciem własnego „ja”. Wszystko co robi traktuje jako próbę swoich umiejętności. Ocenia swą sprawność fizyczną, umiejętność komunikowania się. Musi mieć poczucie sukcesu, by uczyć się nowych rzeczy i poznawać świat.