Bóle pleców dotykają zwłaszcza tych kobiet, które przed ciążą skarżyły się na problemy związane z kręgosłupem, są w ciąży mnogiej, są mało wysportowane lub dużo przybrały na wadze podczas ciąży.

  • Zgodnie z wynikami najnowszych badań Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), ponad 60% zwolnień lekarskich z pracy podyktowanych jest dolegliwościami aparatu ruchu, w szczególności kręgosłupa.
  • Pamiętaj, że dla Twojego dobrego samopoczucia w pracy kluczowy jest długi wypoczynek w domu. Aby Twój kręgosłup mógł się odpowiednio zregenerować, potrzebuje 7 godzin snu. Zadbaj o dobry materac, który odciąży Twoje plecy i przyniesie ulgę, zwłaszcza pod koniec ciąży. Materac nie powinien być zbyt twardy, ważne żeby dopasowywał się do kształtu ciała, reagował na nacisk i temperaturę. Doraźnie może również pomóc specjalna poduszka, rogal, którą można podłożyć pod brzuch i głowę.
  • Dowiedz się, jak zadbać o swój kręgosłup w miejscu pracy, tak aby wspomagać dobre samopoczucie w trakcie całej ciąży.

Ekspert radzi

  • Praca na siedząco. Przede wszystkim zadbaj o prawidłową postawę ciała. Siadaj tak, aby Twój kręgosłup był aktywny podczas pracy. Sprawi to, że mięśnie, które odciążają krążki międzykręgowe i chrząstkę stawową będą pracować. Usiądź, podsuwając się do siedziska, tak aby miednica dotknęła oparcia.
  • Poduszka lędźwiowa. Idealnym rozwiązaniem jest podłożenie poduszki, co zapewni właściwe wygięcie kręgosłupa. Taką poduszkę możesz kupić w każdym sklepie ze sprzętem rehabilitacyjnym lub przez internet.
  • Jak nie siedzieć. Unikaj pozycji, w której Twoje plecy przypominają literę „C”, a miednica jest odchylona do tyłu. Takie wygięcie kręgosłupa może powodować nasilenie bólu pleców.
  • Ćwicz mięśnie przykręgosłupowe. Połóż na siedzisku krzesła poduszkę rehabilitacyjnąi usiądź na niej. Taka poduszka pneumatyczna sprawia, że nie siedzisz do końca stabilnie – Twoja miednica trochę się rusza, a żeby utrzymać równowagę napinasz mięśnie, co sprawia, że odciążasz kręgosłup. Jeżeli masz taką możliwość – zamień krzesło na gumową piłkę rehabilitacyjną!
  • Pracując, często zmieniaj pozycję. Koniecznie wstawaj co godzinę, przeciągnij się i przejdź kilka kroków. Jeżeli masz regulowane oparcie fotela, odchyl je maksymalnie i oprzyj się – to znakomicie odciąża kręgosłup.

Co z pracą stojącą w czasie ciąży?

Jeśli stoisz, rozłóż swój ciężar równo na obie stopy. Staraj się nie stać w miejscu dłuższy czas, zmieniaj często pozycję – to pobudza aktywność mięśni. Jeśli musisz stać dłużej, postaraj się odciążać raz jedną, raz drugą nogę. Przenosząc ciężar aktywujesz różne partie mięśni. Rób częste przerwy w pracy, to przyniesie choć chwilową ulgę Twojemu kręgosłupowi. Zrezygnuj ze szpilek, postaw na płaskie i wygodne buty, które zapewnią Ci stabilną pozycję ciała.

Gdzie najczęściej pojawia się ból?

Ból kręgosłupa może często dotyczyć odcinka lędźwiowego. Nasila się podczas dłuższego stania, schylania, podnoszenia cięższych przedmiotów. Ból może też często lokalizować się w okolicy miednicy. Taki ból rozchodzi się też na pośladki. Niestety dolegliwości związana z bólem miednicznym nie ustępują po krótkim odpoczynku. Praca, podczas której musisz cały czas utrzymywać tą samą pozycję ciała, może nasilać ból miedniczny. Jeśli chcesz go, uniknąć zrezygnuj z pochylania się, obracania, podnoszenia cięższych rzeczy. Udaj się do lekarza, który pokaże Ci właściwe pozycje ciała i udzieli wskazówek jak odciążyć kręgosłup i uniknąć bólu pleców.