Problemy z kręgosłupem to wynik naturalnych zmian fizjologicznych podczas ciąży.

  • Jeżeli przed zajściem w ciążę nie cierpiałaś na dolegliwości związane z bólem pleców, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że unikniesz ich również podczas ciąży. Pamiętaj jednak, żeby zatroszczyć się o właściwą postawę.
  • Zdrowy kręgosłup to ten, który jest aktywny. Zadbaj o mięśnie, przez które jest kontrolowany. Ruch jest najlepszym lekarstwem na dolegliwości bólowe i poprawę samopoczucia. Wspiera układ krążenia i dotlenia Ciebie i Twoje dziecko.
  • Troska o sprawność mięśni wspierających kręgosłup jest bardzo ważna, ponieważ może zmniejszyć dolegliwości bólowe. Pojawiający się wówczas dyskomfort związany jest często z wytwarzaniem w późniejszym okresie ciąży relaksyny (substancji rozluźniającej więzadła, która przygotowuje organizm do porodu). Może wystąpić wówczas nacisk na nerwy, czego efektem jest ból.
  • Zwróć uwagę na masę ciała. Przekonanie o tym, że w ciąży kobieta powinna jeść za dwoje jest błędne. Zbyt duży przyrost masy ciała jest niepotrzebnym obciążeniem dla Twoich stawów. Waż się podczas każdej wizyty u lekarza.

Ekspert radzi

  • Wyprostuj się! Powiększający się biust powoduje garbienie się, a zachowanie prawidłowej postawy to klucz do sukcesu, dlatego pamiętaj o prostych plecach. Siedząc, unikaj pozycji fotelowej, kiedy kręgosłup wygięty jest w literę „C” i nie zakładaj nogi na nogę.
  • Zwróć uwagę na stopy. Większa masa ciała to dla nich obciążenie. Powiększające się płaskostopie poprzeczne w ciąży może być przyczyną późniejszego powstania halluksów. Jeżeli cierpisz na tę przypadłość, warto żebyś w ciąży wyrobiła sobie indywidualnie dobrane wkładki ortopedyczne do butów.
  • Szpilki? Niekoniecznie… Buty na wysokich obcasach zmieniają całkowicie biomechanikę chodu przesuwając nacisk na palce. Przeciąża to dodatkowo odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Jeżeli jesteś w ciąży, pozostaw szpilki na specjalne okazje. Płaskie, wygodne buty zapewnią Ci stabilną postawę ciała.
  • Co z aktywnością fizyczną? Jeżeli jesteś osobą aktywną fizycznie, ciąża nie musi być powodem do zmiany przyzwyczajeń w tym zakresie przez jej pierwszy i drugi trymestr. Możesz kontynuować uprawianie sportu, wyklucz tylko bieganie oraz te dyscypliny, które wiążą się z dużą ilością podskoków. Możesz zapisać się na zajęcia fitness dla kobiet w ciąży. Na pewno poznasz na nich ćwiczenia, które odciążą Twój kręgosłup.

Jeśli nie ćwiczyłaś, zacznij to robić!

Jeżeli Twoja aktywność przed ciążą ograniczała się do jazdy samochodem i siedzenia za biurkiem, powinnaś zapisać się na ćwiczenia prowadzone specjalnie z myślą o ciężarnych kobietach, które pozwolą Ci przygotować się do porodu i ostatniego trymestru ciąży. Ćwiczenia ruchowe powinny być odpowiednio dobrane do Twoich możliwości. Aktywność fizyczna podczas ciąży będzie dla Ciebie korzystna tylko wtedy, gdy dostosujesz ją do odmiennego stanu, w jakim jesteś, oraz do ukończonego tygodnia ciąży.

Jakie ćwiczenia wybrać w czasie ciąży?

Najprostszym i niezwykle skutecznym ćwiczeniem jest chodzenie. Naprzemienne obciążanie miednicy działa jak masaż na nasze mięśnie i powoduje odpowiednie ułożenie stawów. Zmieniający się nacisk odżywia chrząstkę i krążki międzykręgowe, poprawiając ich funkcjonowanie. Pamiętaj jednak, że spacer powinien być długi – minimalny dystans to 3 kilometry! Jeżeli masz ochotę na zwiększoną aktywność, zabierz ze sobą kijki nordic walking, co pozwoli odciążyć kolana i uruchomić górną połowę ciała. Ćwicz przynajmniej 3 razy w tygodniu. Jeżeli potrzebujesz urozmaicenia, pomyśl o jodze lub basenie. Jeżeli pracujesz, zadbaj o odpowiednią postawę. 

Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)