Decyzja o powrocie do pracy to duża zmiana w życiu Twoim i Twojego dziecka.

Dr n. med. Anna Pieprzowska-Białek
Specjalista położnictwa i ginekologii
  • Im lepiej się do niej przygotujecie, tym łatwiej będzie Wam obojgu odnaleźć się w nowej sytuacji.
  • Przed wyjściem do pracy możesz ściągnąć mleko by partner, dziadkowie lub opiekunka mogli je podać dziecku kiedy Ciebie nie ma w pobliżu. Po powrocie z pracy możesz karmić maluszka na życzenie lub spróbować ustalić dogodne dla Ciebie pory karmienia.
  • Ważne jest abyś zdawała sobie sprawę, że liczy się jakość kontaktu z dzieckiem. Karmienie piersią stymuluje bliskość, jednak, angażując się w czas spędzony z dzieckiem możesz rozwijać Waszą więź na różnorodne sposoby.
  • Wraz z upływem czasu coraz łatwiej Wam będzie wszystko pogodzić. Dieta dziecka rozszerza się, a wraz z tym mleko powoli przestaje być dla niego głównym pokarmem. Podawanie nowych posiłków, poza mlekiem odciągniętym z piersi lub modyfikowanym, daje okazję pozostałym członkom rodziny (na przykład tacie i opiekunom) do nawiązania bliższego kontaktu z dzieckiem.

Ekspert radzi

  • Przygotuj siebie i dziecko na zmiany. Na około miesiąc przed powrotem do pracy przeanalizuj Wasz plan dnia i rytm karmień pod kątem czekających Was zmian. Określ, które momenty w ciągu dnia będą najlepsze na karmienie piersią. Ważne, aby czas zarezerwowany na karmienie był chwilą tylko dla Was, momentem, kiedy możesz skupić się na dziecku.
  • Przyzwyczaj dziecko do nieobecności mamy. Warto na minimum kilka tygodni przed powrotem do pracy zostawiać dziecko pod czyjąś opieką. Czas swojej nieobecności stopniowo wydłużaj. Nigdy nie wychodź potajemnie z domu, a gdy wrócisz zawsze witaj się radośnie z dzieckiem. Wtedy będzie wiedziało, że zawsze wrócisz do niego i będziecie dalej budować swoją niezwykłą więź.
  • Zaplanuj dla swojego dziecka nową dietę i rytm karmień. Wprowadzaj ją sukcesywnie, minimum na trzy tygodnie przed planowanym powrotem do pracy. Zaplanuj tygodniowe menu malucha, pory posiłków oraz ich skład. Ćwicz z nim codziennie nowy rytuał, aby czuło się bezpiecznie, podczas Twojej nieobecności.
Przeczytaj również:

Pamiętaj – połączenie pracy i karmienia piersią jest możliwe!

Laktacja to naturalny, ale dość skomplikowany proces, którego wspólnie uczyliście się w pierwszych dniach życia dziecka. Teraz, kiedy wracasz do pracy, minie trochę czasu zanim zaczniecie funkcjonować w nowym rytmie. Jeśli karmiłaś na żądanie, spodziewaj się, że piersi będą regularnie napełniać się mlekiem. Mogą nawet pojawić się znane Ci z początków karmienia samoistne wypływy mleka, poczucie ociężałości piersi lub dyskomfort. Pomocne w tym czasie może okazać się korzystanie z wkładek laktacyjnych, które w awaryjnych sytuacjach wchłoną wilgoć.

Opanuj technikę odciągania pokarmu ręcznie lub przy użyciu laktatora (ręcznego i/lub elektrycznego). Będą Ci także potrzebne pojemniki na mleko. Jeśli jeszcze ich nie masz koniecznie wybierz się na zakupy. Przygotuj również etykiety, na których wpiszesz datę odciągnięcia mleka oraz znajdź odpowiednie miejsce do jego przechowywania. Pamiętaj, że w zależności od miejsca i sposobu w jaki będziesz przechowywać mleko kobiece może być przydatne do spożycia w różnym terminie. W lodówce możesz przechowywać odciągnięte mleko do 48. godzin, w zamrażalniku wewnątrz lodówki (-10 st. Celcjusza) do 14 dni, w chłodziarko-zamrażarce (-14 st Celcjusza) do 3. miesięcy. Odciągnięte mleko może być podawane dziecku, kiedy jesteś w pracy. Przy odrobinie dobrej organizacji, możesz odciągać pokarm w pracy, na przykład podczas przerwy na lunch. Potrzebne będzie Ci zaciszne miejsce, w którym bez skrępowania i w higienicznych warunkach odciągniesz pokarm. Ważne, abyś miała zawsze odpowiednie warunki do przechowania go – wtedy będziesz mogła wykorzystać mleko z piersi później.