Malutkiemu dziecku potrzebne są książki, które stymulują wszystkie zmysły.

  • Dzieci uczą się poprzez zabawę. Najlepsza zabawka to ta, która fascynuje dziecko i do której maluch chętnie wraca.
  • Jedną z takich zabawek jest książka, która powinna, podobnie jak wszystkie dziecięce zabawki, być dostosowana do poziomu rozwoju dziecka. Nie może być zbyt trudna, ale nie może być też zbyt prosta. W pierwszym przypadku dziecko zniechęca stopień trudności, w drugim przypadku zabawa staje się nudna.
  • Myślenie niemowląt i małych dzieci to myślenie konkretne (sensoryczno-motoryczne). Zasadniczą rolę spełniają tu spostrzeżenia, które dostarczają informacji o przedmiocie lub sytuacji. Aby dokładniej poznać przedmiot należy zbliżyć się do niego i spróbować manipulować nim.
  • Na kartkach powinny być różne kolory, różne faktury. Książka powinna wydawać różne dźwięki. I co najważniejsze – można ją wziąć do buzi, potrząsać, postukiwać. Każda strona to pojedynczy, kolorowy, bardzo wyraźny, realny obrazek przedstawiający znane niemowlęciu przedmioty: butelkę, smoczek, grzechotkę, piłkę, lalę, misia itp.

Pamiętaj

  • Najciekawsze obrazki. Kiedy czytasz kolorową książeczkę, zauważasz, że dziecko bardziej interesują obrazki niż słowa. Jeżeli tę samą książkę czytasz kolejny raz, niemowlę może przewidywać następny obrazek.
  • Mów do malucha. Czytając nazywaj wszystko, co jest na obrazkach. Dziecko słucha nazw i kojarzy je z ilustracjami. Następnym etapem jest zadawanie pytań dziecku i prośba o wskazanie przedmiotu na obrazku: „A gdzie jest kotek?”.
  • Dopasuj lekturę do etapu rozwoju. Około 10. miesiąca życia wprowadź książki z prostą treścią, ale nadal z wyraźnymi, dużymi ilustracjami. Czytaj dziecku powoli, pokazując obrazki. Dziecko często okazuje emocje podczas czytania, szczególnie gdy napotka obrazek, który lubi. Pierwsze książeczki dziecka powinny być krótkie.
  • Książka dla roczniaka. Dziecku, które ma rok, utrudniamy zadanie. Pokazuj w książce grupę zwierząt i proś o wskazanie kota lub psa. Możesz też poprosić o znalezienie konkretnego przedmiotu.
  • Zaangażuj dziecko w czytanie. Zachęcaj malucha do samodzielnego odwracania stron. Mogą zdarzyć się przypadki rozdarcia kartek, ale dziecko nie robi tego celowo. Nie okazuj zniecierpliwienia, bo wkrótce nauczy się robić to lepiej. Niemowlętom kupujmy książki w twardej oprawie.

Inny, fantastyczny świat w książkach

Starszym dzieciom zaczynamy czytać proste wierszyki, rymowanki oraz historyjki. Następnie bajki. To bajki pomagają dzieciom zrozumieć otaczający je świat, istniejące w nim zależności. Pozwalają odróżniać świat realny od świata fantazji.

Dzieci mają swoje ulubione książki, które czytają wielokrotnie. Chętnie o nich rozmawiają i na pytanie co dzisiaj czytamy, odpowiadają na przykład: „o smoku”. Często znają tekst na pamięć i korygują każdą popełnioną przez nas pomyłkę. Mimo przywiązania do tych ulubionych książek, dawajmy dzieciom nowe książki. Może jedna z nich stanie się tą ulubioną i wzbogaci bibliotekę malucha.

Bogactwo płynące z czytania książek

Czytanie dziecku poza myśleniem rozwija też wyobraźnię. Można potem wykorzystywać pomysły pełne fantazji w codziennych zabawach. Maluch na chwilę może stać się królewną, smokiem itp., a to milowy krok do myślenia abstrakcyjnego.

Pamiętajmy o tym, że do prawidłowego rozwoju małego dziecka niezbędna jest przede wszystkim obecność rodziców i opiekunów. To z nimi najprzyjemniej spędza się czas. To co dziecko przeżyje wspólnie z najbliższymi jest dla niego najważniejsze. Należy poświęcać dzieciom jak najwięcej uwagi, bawić się z nim, rozmawiać, odpowiadać na pytania i czytać. Wszystko to wzbogaca doświadczenia naszych maluchów.

To dorośli nadają znaczenie przedmiotom z otaczającego malucha świata. Jeżeli lubisz czytać i masz w domu książki, to i Twoje dziecko będzie czytało. Pamiętaj, że dzieci identyfikują się z rodzicami i naśladują ich działania.