Jeśli jesteś alergiczką i właśnie spodziewasz się dziecka, prawdopodobnie sen z powiek spędza Ci obawa, aby ono również nie było alergikiem. Poznaj 4 proste zasady, które pozwolą Ci zmniejszyć ryzyko wystąpienia alergii u Twojego dziecka.

Po pierwsze: przygotuj się do ciąży

Jeżeli dopiero planujesz dziecko, jest to świetny czas, aby pomyśleć o ograniczeniu ryzyka wystąpienia alergii u dziecka. Na pewno wiesz, że w okresie poprzedzającym ciążę warto zadbać o zdrowie i kondycję organizmu. A jakie konkretnie działania mogą stanowić profilaktykę przeciw alergii przyszłego potomstwa? Należy do nich na pewno rozstanie się z używkami jeszcze przed planowaną ciążą. 

Dym tytoniowy jest jednym z najsilniejszych czynników epigenetycznych, które zwiększają podatność dziecka na choroby alergiczne, a dodatkowo może wpłynąć na upośledzenie rozwoju płuc dziecka, zaburzenia układu oddechowego i zwiększenie ryzyka wystąpienia astmy.

Wśród innych spraw, o które powinna zadbać przed ciążą przyszła mama alergiczka, warto wymienić zbilansowaną dietę i dbałość o prawidłowy wskaźnik masy ciała (BMI). Warto w tym okresie postarać się o eliminację z codziennego otoczenia alergenów i czynników drażniących, które mogą nasilać reakcje alergiczne organizmu.

Po drugie: zadbaj, by zniwelować czynniki epigenetyczne

Mimo że wiele chorób alergicznych ma podłoże genetyczne, współczesna nauka przypisuje coraz zwiększą rolę modyfikacjom epigenetycznym. Są to zmiany predyspozycji, polegające na oddziaływaniu czynników środowiskowych na materiał genetyczny w taki sposób, że, nie powodując zmian w strukturze genów, modyfikują jednak ich aktywność (tzw. ekspresję genów). Do silnych czynników o dowiedzionym działaniu epigenetycznym naukowcy zaliczają na przykład dym tytoniowy (zarówno palenie czynne, jak i bierne w ciąży, czyli wdychanie tzw. środowiskowego dymu tytoniowego). Oznacza to, że elementy stylu życia i odżywiania przyszłej mamy mogą istotnie zwiększyć lub zmniejszyć ryzyko wystąpienia alergii, nawet przy stwierdzonej predyspozycji genetycznej. Uwaga na używki, stosowaną dietę, poziom aktywności fizycznej oraz stresu.

Po trzecie: w ciąży dbaj o siebie i dziecko

Zgodnie ze współczesnym stanem wiedzy medycznej przyjęto, że kobiety w ciąży powinny pozostawać pod stałą opieką lekarza prowadzącego, aby monitorować stan ich organizmu oraz wewnątrzmaciczny rozwój płodu. Dla przyszłych mam alergiczek nie jest to niestety jedyny „medyczny” obowiązek w okresie oczekiwania na dziecko.

Do stałego repertuaru wizyt lekarskich warto w tym okresie włączyć regularne odwiedziny u internisty lub/i alergologa, w zależności od przebiegu choroby alergicznej.

Szczególnie u astmatyczek, stosowane w tym okresie leczenie przeciwalergiczne powinno być nadzorowane m.in. przy pomocy takich badań jak PEF (Szczytowy Przepływ Wydechowy), spirometria, ACT (Test Kontroli Astmy), FeNO (test zawartości tlenku azotu w powietrzu wydychanym). Ciężarne astmatyczki powinny ze szczególną troską podchodzić do swojego stanu zdrowia, zwłaszcza w kontekście alergii. W okresie ciąży  pod kontrolą lekarską powinna być kontynuowana profilaktyka zapoczątkowana w okresie przygotowań do macierzyństwa. Istotne jest także, aby kobiety, które rozpoczęły immunoterapię osobistą przed zajściem w ciążę i dobrze ją znosiły, kontynuowały odczulanie w okresie oczekiwania na dziecko. Uwaga: rozpoczynanie immunoterapii w trakcie trwania ciąży jest przeciwwskazane.

Po czwarte: pamiętaj o kluczowej roli 1000 pierwszych dni

Dla zdrowia dziecka, także w przyszłości, i prawidłowego funkcjonowania jego organizmu bardzo istotne znaczenie ma sposób odżywiania w trakcie 1000 pierwszych dni życia, już od chwili poczęcia. Dlatego ważna jest różnorodna, zbilansowana dieta przyszłej mamy, a następnie karmienie wyłącznie piersią, zalecane przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) przez 6 pierwszych miesięcy życia. 

U niemowląt z grupy wysokiego ryzyka wystąpienia alergii, jeśli karmienie piersią jest niemożliwe lub niewystarczające, należy stosować hipoalergiczne mieszanki.

Kolejnym ważnym krokiem jest wybór odpowiedniej żywności dla dziecka, które rozpoczyna kulinarną przygodę swojego życia. Rozszerzanie diety należy zacząć nie wcześniej niż po ukończeniu 17. i nie później niż w 26. tygodnia życia. Bardzo pomocne w tym okresie będą szczegółowe zalecenia na temat żywienia niemowląt, przygotowane przez ekspertów. Aby mieć pewność, że podawane dziecku produkty spełniają rygorystyczne normy dla niemowląt i małych dzieci, warto wybierać bezpieczną żywność, przeznaczoną specjalnie dla nich. Łatwo ją poznać po oznaczeniu wiekowym na opakowaniu, które pozwoli upewnić się, że dany produkt odpowiada najlepiej na potrzeby dziecka na danym etapie rozwoju oraz daje gwarancję braku dodatków do żywności (konserwanty, barwniki i wzmacniacze smaku), które mogą być niebezpieczne dla niedojrzałego organizmu.

Przeczytaj również: