Odporność dziecka trzeba wzmacniać przez 365 dni w roku! Dzięki temu jeszcze lepiej przygotujecie się na sezon jesienno-zimowy, gdy znacznie rośnie ryzyko pojawienia się infekcji. Co robić zimą, jak żywić dziecko wiosną, a o co zadbać latem? Sprawdź!

Lek. med. Agnieszka Rudzka-Kocjan
Specjalista pediatra, endokrynolog i diabetolog dziecięcy

Główną, chociaż nie jedyną, funkcją układu odpornościowego (inaczej zwanego układem immunologicznym),  jest ochrona organizmu przed patogenami i zapobieganie infekcjom. Jeśli układ odpornościowym ma spełniać swoja rolę powinien być nieustannie stymulowany – zwłaszcza w okresie, gdy wciąż dojrzewa. Najbardziej intensywny czas, w którym kształtuje się odporność dziecka to pierwsze 1000 dni życia. Dlatego wzmacnianie odporności dziecka w tym okresie jest szczególnie ważne.

Okres jesienno-zimowy

Jesień i zima to pory roku, w  których temperatura zaczyna gwałtowanie spadać. Pojawiają się chłodniejsze, deszczowe dni. W takich warunkach atmosferycznych łatwiej o infekcję, zwłaszcza u dzieci. Jesienią i zimą słońce nie świeci tak intensywnie, jak latem, zatem skórna synteza witaminy D znacznie się pogarsza. W tym okresie dzieci narażone są na jej niedobory, a to może pogarszać sprawność układu odpornościowego.

O co warto zadbać w chłodniejesz dni?

  • Jeśli karmisz piersią, zadbaj, aby Twoja dieta dostarczała odpowiedniej ilości składników odżywczych stymulujących odporność dziecka. Zaliczamy do nich witaminę D i kwasy DHA, które znajdziesz w tłustych rybach morskich i olejach roślinnych. Dostępności tych produktów jesienią czy zimą jest podobna, jak w innych porach roku. Pamiętaj o witaminach A i C, których źródłami są warzywa i owoce. Jesienią możesz sięgnąć po paprykę, szpinak, kabaczek, dynię, marchewkę, morele i brzoskwinie. Zimą wybierz cytrusy, brokuły, ziemniaki, natkę pietruszki, kapustę kiszoną, miód i mrożonki (w procesie mrożenia nie tracą one witamin czy składników mineralnych). Cenne i bogate w składniki mineralne oraz witaminy są także owoce suszone (żurawina, morele), a także orzechy, nasiona czy siemię lniane.
  • Jeśli nie karmisz dziecka piersią, porozmawiaj z lekarzem o sposobie żywienie niemowlęcia, które będzie wspierało jego odporność.
  • Przy wprowadzaniu do jadłospisu niemowlęcia nowych produktów, dbaj o różnorodność posiłków. Zapewnij mu także produkty bogate w składniki stymulujące odporność: wspominane kwasy DHA, witaminy D, C i A oraz probiotyki i prebiotyki. Ważne są także żelazo i cynk – znajdziesz je w mięsie i rybach.
Mimo iż jesienią i zimą są chłodniejsze dni, nie przegrzewaj dziecka! Ubieraj je stosownie do pogody, najlepiej „na cebulkę”. Wychodź z dzieckiem na spacery (wyjątkiem są skrajne warunki pogodowe) – w ten sposób także stymulujesz jego odporności.

Okres wiosenno-letni

Chociaż wiosną i latem przeziębienia zdarzają się rzadziej, nie należy ich bagatelizować. W Polsce pogoda bywa zmienna i nie wszystkie cieplejsze miesiące sprzyjają zachowaniu zdrowia. W pogodne dni często dochodzi do przegrzania dziecka, co sprzyja przeziębieniom. Ponadto pojawienie się wiosną nowalijek (pierwszych warzyw) i podawanie ich dziecku może sprzyjać zatruciom pokarmowym.

O co warto zadbać w cieplejsze dni?

  • Wiosna i lato to jest właśnie ten czas, w którym warto dać dziecku to, co oferuje natura. Jeśli karmisz piersią dbaj o swoją dietę i komponuj różnorodne posiłki. Obfitość pól i sadów pozwoli na wybór naprawdę smacznych i zdrowych produktów. Sięgaj po świeże owoce i warzywa – źródła witaminy C (porzeczka, truskawki, papryka czerwona, kiwi), witaminy A (marchewka, szpinak, mirabelki, brzoskwinie, morele, cukinia). Nie zapomnij o źródłach kwasu DHA, który znajdziesz w tłustych rybach morskich – pamiętaj, że jego ilość w mleku zależy również od Twojej diety.
  • Wprowadzający posiłki do diety dziecka, postępuj zgodnie z aktualnym schematem żywienia i dbaj o najwyższą jakość produktów. Nie podawaj dziecku nowalijek i młodych owoców – zwłaszcza tych z niewiadomego źródła. W ten sposób uchronisz dziecko przed zatruciem pokarmowym.
  • Jeśli nie karmisz piersią w porozumieniu z pediatrą ustalcie alternatywny sposób żywienia dziecka, który będzie wspierał jego rozwój i zdrowie.
  • Wyjedźcie na wakacje. Zmiana klimatu, na górski lub morski to naturalny sposób na hartowanie dziecka, co sprzyja stymulacji układu odpornościowego.

Bardzo ważne w zapobieganiu infekcjom jest dbanie o higienę. Ucz dziecko, jak prawidłowo myć ręce. Wykształć w dziecku nawyk, aby wiedziało, że ręce należy myć przed każdym posiłkiem, po powrocie do domu i po skorzystaniu z nocnika czy toalety. Badanie potwierdzają, że odpowiednia higiena rąk jest jednym ze skuteczniejszych sposobów na profilaktykę infekcji czy przeziębień. 

Tagi: