Dieta w czasie ciąży wspiera Twój organizm oraz prawidłowy rozwój dziecka. Jednak zazwyczaj sama dieta nie wystarcza, by pokryć zapotrzebowanie na składniki niezbędne dla prawidłowego przebiegu ciąży.

Anna Szczygłowska
Specjalista ds. żywienia NUTRICIA Polska

Dlatego porozmawiaj z lekarzem o ewentualnej suplementacji witamin i składników mineralnych.

Spożycie kluczowych składników pokarmowych w czasie ciąży ma wyjątkowe znaczenie, ponieważ ma wpływ na zdrowie Twoje i rozwijającego się w Tobie dziecka. Dlatego w okresie ciąży zaleca się, abyś wspierała swoją dietę odpowiednimi suplementami. O odpowiednich suplementach w ciąży warto porozmawiać lekarzem, ponieważ powinny one być dobrane indywidualnie do Twoich potrzeb.

Zanim dziecko przyjedzie na świat...

Już podczas planowania ciąży warto zadbać o prawidłowo zbilansowaną dietę, jak również o przyjmowanie odpowiednich suplementów.

Najważniejszym z nich jest kwas foliowy, który zapobiega wadom cewy nerwowej u dziecka. Prawidłowo zbilansowana dieta, bogata w produkty z pełnego ziarna, orzechy i zielone warzywa liściaste zaspokaja tylko część zapotrzebowania na tę witaminę, dlatego zaleca się jej suplementację w ciąży.

Równie ważny jest jod, który powinien być suplementowany w I trymestrze ciąży. Zwróć też uwagę na inne składniki diety, takie jak żelazo, witamina D, E, magnez, wapń, kwasy omega 3. Jeśli w Twojej diecie jest ich mało, lekarz powinien zalecić Ci odpowiednie preparaty bogate w witaminy i składniki mineralne.

Ekspert radzi

  • Zwróć uwagę na dawki suplementów w ciąży. Nie w każdym suplemencie znajdziesz taką samą ilość witamin lub składników mineralnych. Niektóre suplementy nie powinny być przyjmowane przez cały okres ciąży, ponieważ Twoje zapotrzebowanie zmienia w zależności od trymestru.
  • Pamiętaj! Wszelkie minerały i witaminy w ciąży stosuj zawsze w porozumieniu z lekarzem, ponieważ negatywny wpływ na rozwój dziecka ma zarówno ich nadmiar, jaki niedobór.

By niczego nie zabrakło Tobie i dziecku

  • Kwas foliowy. To inaczej witamina B9. Pozwala zapobiec powstawaniu wrodzonych wad układu nerwowego dziecka. 

Suplementacja w ciąży: Zaleca się przyjmowanie preparatu, który zawiera minimum 0,4 mg kwasu foliowego co najmniej 6 tygodni przed planowanym zajściem w ciążę oraz do końca II trymestru ciąży.

Naturalne źródło w diecie: rośliny strączkowe (fasola, groch, soja), zielone warzywa liściaste (sałata, szpinak, kapusta, natka pietruszki), brokuły, brukselka, szparagi, kalafior, niewielkie ilości występują także w produktach pełnoziarnistych, pomarańczach, pomidorach, jajach czy tłustych serach.

  • Witamina D. W 80% pochodzi z syntezy skórnej, zachodzącej pod wpływem słońca, w 20% jej źródłem jest dieta. Niedobory często wynikają z braku bezpośredniego kontaktu skóry ze słońcem i błędów w jadłospisie.

Witamina D bierze udział w regulowaniu gospodarki wapniowo-fosforanowej i warunkuje odpowiednie wchłanianie wapnia. Jej niedobór wpływa na układ szkieletowy dziecka oraz funkcjonowanie innych układów, a także na kondycję układu kostnego mamy spodziewającej się dziecka.

Suplementacja w ciąży: Dawkę ustal z lekarzem, po zbadaniu stężenia 25(OH)D we krwi.

Naturalne źródło w diecie: tłuste ryby, jaja (głównie żółtko), mleko (głównie pełnotłuste w proszku), tłuste sery (przede wszystkim żółte).

  • Wielonienasycone kwasy tłuszczowe. W czasie ciąży bardzo ważne są wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, przede wszystkim DHA.  To istotny budulec mózgu  (kora mózgu składa się w 60% z DHA). DHA wpływa korzystnie także na rozwój mózgu, a także siatkówki oka dziecka.

Suplementacja w ciąży: 200-300 mg DHA dziennie (jeśli mama je mało ryb, nawet 400-600 mg dziennie).

Naturalne źródło DHA w diecie: tłuste ryby (makrela, śledź, łosoś, sardynki).

  • Żelazo. Niezbędne do produkcji krwinek czerwonych, wspomaga także rozwój układu odpornościowego dziecka. Zapotrzebowanie na żelazo wzrasta w ciąży o połowę. Prawidłowy poziom żelaza sprzyja przyjściu na świat dziecka o czasie.

Suplementacja w ciąży: Jeśli miałaś anemię jeszcze przed zajściem w ciążę, prawdopodobnie będziesz musiała przyjmować żelazo przez całą ciążę. Suplementację żelaza w ciąży zawsze konsultuj z lekarzem.

Naturalne źródło w diecie: czerwone mięso (wołowina), drób, wędliny, żółtko jaja, ryby, płatki pszenne, owsiane, szpinak, natka pietruszki, fasola, groch, soja, boćwina, sałata, rukola, szpinak, orzechy, pestki dyni, kasza gryczana, pieczywo razowe. Przyswajanie żelaza z mięsa jest znacznie wyższe niż z produktów roślinnych. Warto o tym pamiętać, jeśli stosujesz jedną z diet wegetariańskich. 

  • Jod. Wspiera m.in. rozwój poznawczy oraz prawidłowe funkcjonowanie tarczycy.

Suplementacja w ciąży: Przed zajściem w ciążę zaleca się przyjmowanie jodku potasu w ilości 50 mikrogramów na dobę, w okresie ciąży zapotrzebowanie na jod to około150-200 mikrogramów na dobę.

Naturalne źródło w diecie: jodowana sól kuchenna (zalecane ilości), woda jodowana, ryby, glony morskie.

  • Wapń. To ważny składnik układu kostnego zarówno mamy, jak i dziecka. Niedobór u mamy może powodować osteopenię lub osteoporozę.                  

Zalecane spożycie: 1000-1300 mg na dobę.

Naturalne źródło w diecie: mleko i jego przetwory (jogurt, maślanka, kefir, ser biały i żółty),jaja, ryby o jadalnym szkielecie, jarmuż, brokuły, migdały, orzechy, figi suszone, soja, fasola. Wapń, podobnie jak żelazo, z produktów zwierzęcych przyswajany jest lepiej niż z produktów roślinnych.

  • Magnez. Wspiera utrzymanie prawidłowego ciśnienia tętniczego. Bierze udział w budowie kości i procesach wzrostu. Wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego. Usprawnia proces wchłaniania wapnia oraz wpływa na zwiększenie gęstości mineralnej kości.

Naturalne źródło w diecie: orzechy, kiełki, pestki dyni i słonecznika, migdały, rośliny strączkowe (fasola, soja), produkty zbożowe (takie jak płatki owsiane czy pełnoziarnisty ryż), mleko, nabiał, banany, kiwi, suszone owoce, gorzkie kakao.

Suplementacja w ciąży:200-1000 mg na dobę.

  • Inne witaminy dla kobiet w ciąży

Np. witamina A (potrzebna do rozwoju wzroku) czy witamina E (chroniąca przed wolnymi rodnikami). Ich suplementacja jest dozwolona wyłącznie pod kontrolą lekarza.