Proces kształtowania układu immunologicznego ma miejsce w pierwszych dwunastu latach życia dziecka. Aby zmniejszyć ryzyko infekcji, należy stale wzmacniać jego odporność.

Wojciech Feleszko
Specjalista pediatrii i immunologii; Warszawski Uniwersytet Medyczny
  • Wewnątrz macicy, w której dojrzewa płód panują przyjazne dla rozwoju dziecka warunki. Młody, szybko rosnący i dojrzewający organizm jest ściśle powiązany z matką. To ona, dzięki pracy łożyska, drogą krwi, dostarcza dziecku wszystkich składników odżywczych, koniecznych dla prawidłowego rozwoju.
  • Ważną rolę w procesie zapewniania odporności w okresie prenatalnym odgrywa płyn owodniowy oraz maź płodowa. Płyn owodniowy zapewnia bezpieczne środowisko dla rozwijającego się płodu w łonie matki. Maź płodowa jeszcze po narodzinach chroni przed czynnikami infekcyjnymi.
  • Narodziny dziecka są momentem przejścia ze sterylnych warunków jamy macicy do środowiska pełnego drobnoustrojów. Musi minąć trochę czasu, zanim układ odpornościowy nauczy się rozpoznawać zagrożenia i walczyć z nimi.
  • Przyszła mama może dodatkowo wspomagać odporność nienarodzonego jeszcze dziecka. Przede wszystkim powinna dbać o swój stan zdrowia i wypoczynek. Bardzo ważna jest również zbilansowana dieta.

Ekspert radzi

  • Przychodzące na świat dziecko jest wyposażone w pulę przeciwciał, które zostały dostarczone do jego organizmu jeszcze podczas życia wewnątrzmacicznego. Przeciwciała te pełnią rolę ochronną neutralizując wiele mikroorganizmów.
  • Karmienie piersią to najbardziej naturalny sposób wzmocnienia odporności. Razem z mlekiem do organizmu maluszka dostarczane są oligosacharydy prebiotyczne, które wspierają rozwój i dojrzewanie układu immunologicznego oraz przeciwciała. Dzięki temu niemowlęta rzadziej chorują. Dzieci karmione naturalnie są również mniej narażone na alergie.
  • Układ odpornościowy malucha jest stale gotowy do nauki. Dla łatwiejszego zobrazowania tego zjawiska można powiedzieć, iż poziom ukształtowania układu odpornościowego wynosi w momencie urodzenia około 10%, dlatego odporność wymaga ciągłego treningu.

Wzmacnianie odporności u dzieci

  • Dziecko powinno jak najczęściej przebywać na świeżym powietrzu. Spacery są niezbędne do wykształcenia i rozwijania zdolności adaptacyjnych dziecka, poprawiają również jego apetyt. Najlepiej spacerować dwie godziny dziennie i wybierać miejsca z dala od miejskiego kurzu i spalin.
  • Bardzo ważne jest utrzymanie stałej temperatury w mieszkaniu. Temperatura, w której maluch czuje się najlepiej to 19-22 stopni Celsjusza. Pamiętaj też o zapewnieniu odpowiedniej wilgotności powietrza. Zbyt suche powoduje wysuszenie śluzówki i ułatwia drogę drobnoustrojom. Dobrym rozwiązaniem jest częste wietrzenie pomieszczeń i stosowanie nawilżaczy.
  • Najczęściej popełnianym błędem przez niedoświadczonych rodziców jest przegrzewanie dzieci. Zbyt ciepło ubrany maluch ma zburzony system termoregulacji, słabiej znosi zmiany temperatur i szybko się przeziębia. Zawsze sprawdzaj, czy kark dziecka nie jest rozgrzany lub spocony. Nie przejmuj się jeśli rączki lub nóżki maluszka są chłodne, jest to zupełnie naturalne zjawisko i nie musi oznaczać, że maluchowi jest zimno.
Tagi:
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)