Poprzez kolejne miesiące maluch osiąga coraz to nowe etapy rozwoju, wprawiając w zachwyt najbliższe otoczenie.

Dr Barbara Gierowska Bogusz
Pediatra, neonatolog, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie
  • Unosi głowę początkowo dzięki podparciu na przedramionach, następnie pełza, siada, raczkuje, a w końcu wstaje i samodzielne chodzi, ten proces jest dla Ciebie magiczny. Na Twoich oczach nieporadna istotka przeistacza się w osobę, która sama decyduje dokąd pójdzie.
  • Każde dziecko jest wyjątkowe i jego proces rozwoju motorycznego będzie przebiegał w indywidualnym tempie. Każdy tydzień rozwoju dziecka przynosi nową umiejętność, którą warto ćwiczyć i doskonalić.
  • Zachęty i ćwiczenia powinny być dostosowane do wieku oraz do indywidualnych możliwości malucha. Należy również uwzględniać jego temperament – są bowiem dzieci bardzo aktywne, są też maluchy spokojniejsze i bardziej zrównoważone.
  • W procesie rozwoju motorycznego maluchom mogą pomóc zabawki. Początkowo będą zachęcać do podążania za ich dźwiękiem i kolorami, a następnie będą służyć jako stabilizator podczas nauki raczkowania i chodzenia.

Ekspert radzi

  • Fachowe konsultacje. Osiągnięcia ruchowe dziecka powinny być okresowo kontrolowane przez pediatrę. W razie niepokoju co do prawidłowości rozwoju maluszka, można poprosić o konsultację rehabilitanta lub fizjoterapeutę. Należy jednak pamiętać, że niewielkie opóźnienia w kolejnych etapach rozwoju mieszczą się w granicach fizjologii, każde dziecko rozwija się bowiem we własnym, indywidualnym tempie.
  • Pierwsze 6 miesięcy. W pierwszym półroczu życia dziecko może być coraz bardziej skłonne do aktywności dzięki grzechotkom, zabawkom przyczepionym do brzegu łóżeczka – np. zachęcającym do kopania. Dziecko będzie chętnie korzystało także ze stojaków gimnastycznych z zabawkami, które można chwytać, szturchać i wprawiać w ruch rączkami lub nóżkami.
  • Drugie półrocze życia. Dziecko z pewnością znajdzie wiele bodźców na macie gimnastycznej – jej kolorowe i błyszczące elementy zachęcają do pełzania. Dobrą zabawką mogą być także kolorowe kule czy inne poruszające się i wydające dźwięki elementy zachęcające do raczkowania.
  • Kiedy minie pierwszy rok. Maluszek próbuje już z reguły samodzielnie chodzić. Dobrą formą wsparcia mogą być tzw. pchacze – zabawki, o które można oprzeć się rękami i razem z nimi powoli się przemieszczać.

Żywioł kontrolowany

Samodzielnie poruszające się dzieci w drugim i trzecim roku życia to często istne wulkany energii. Z pewnością ucieszy je zabawka do ciągnięcia za sobą na sznurku, czy do toczenia przed sobą (np. dźwięczące kółko na patyku). Wiele radości dostarczy piłka – warto ćwiczyć nie tylko kopanie, ale również rzuty i chwytanie rękami. Doskonali to precyzję ruchów.

Pod starannym nadzorem opiekuna można podjąć próby jazdy na trójkołowym rowerku. Trzeba pamiętać, że niezależnie od niewielkich prędkości, dziecku należy założyć zabezpieczający kask ochronny. Będzie to nie tylko doraźne zabezpieczenie przed skutkami upadku, ale kształtowanie korzystnych nawyków na przyszłość.

Razem raźniej

Aktywność ruchowa dziecka to doskonała mobilizacja do dbania o kondycję dla jego opiekunów. Zdrowym sportem dla całej rodziny, niezależnie od wieku dziecka, mogą być wspólne wizyty na basenie. Zabawa w wodzie to doskonała i lubiana przez maluchy gimnastyka. Rodzicom pozwoli zachować dobrą sylwetkę i samopoczucie. Jeśli nie basen, to może wspólne spacery? Marsz na świeżym powietrzu na pewno korzystnie wpłynie zarówno na Was, jak i na dziecko.