Bóle głowy to częsta przypadłość wśród przyszłych mam. Mimo, że mogą być uciążliwe, zazwyczaj nie są groźne dla zdrowia.

mgr Monika Łuszczyńska
Położna
  • Jeżeli pojawiające się bóle głowy w ciąży są wyjątkowo silne lub pojawiają się bardzo często – porozmawiaj o nich ze swoim lekarzem prowadzącym.
  • Ryzyko wystąpienia bólu głowy można zmniejszyć pamiętając o kilku prostych zasadach: ważne żeby się wysypiać, nie przemęczać się, spędzać dużo czasu na świeżym powietrzu, zdrowo się odżywiać i nawadniać organizm.
  • Jest wiele domowych, naturalnych sposobów, które mogą przynieść ulgę, kiedy pojawi się ból głowy. Wśród najczęściej stosowanych metod pojawiają się: ciepła kąpiel, chłodne okłady na czoło, drzemka w zaciemnionym pokoju lub łagodny masaż skroni.
  • Jeżeli ból głowy jest szczególnie silny lub częsty i pojawia się w drugim lub trzecim trymestrze ciąży koniecznie skontaktuj się ze swoim lekarzem. Może to oznaczać, że masz nadciśnienie i występuje u Ciebie ryzyko zatrucia ciążowego.

Ekspert radzi

  • Pij wodę. Pamiętaj żeby dostarczać swojemu organizmowi wystarczająco dużo płynów. W ciąży Twoje zapotrzebowanie na płyny jest dużo większe niż wcześniej! Unikaj kawy, mocnej czarnej herbaty - zastąp je wodą lub owocową herbatą.
  • Zadbaj o dietę. Jedz regularnie. Kiedy jesteś głodna może pojawić się u Ciebie ból głowy, wtedy sięgnij po produkty będące źródłem węglowodanów, np. suszone lub świeże owoce, kanapkę z razowym pieczywem, osłodzoną słabą herbatę.
  • Relaks. Pamiętaj, że Twoje samopoczucie jest najważniejsze a długotrwały stres lub wysiłek może nasilać dolegliwości. Żeby się wyciszyć spróbuj ćwiczeń oddechowych, medytacji lub jogi dla ciężarnych. 
  • Jeżeli ból jest dokuczliwy możesz przyjąć paracetamol. Pamiętaj jednak, że każdy z leków powinien być stosowany pod kontrolą lekarza. Szczególną ostrożność należy zachować w III trymestrze ciąży.
  • Korzystaj ze świeżego powietrza. Dotleniony organizm lepiej funkcjonuje. Spacery pomogą Ci także się zrelaksować oraz utrzymać kondycję. Warto również wietrzyć pomieszczenie, w którym się przebywa oraz sypialnię przed snem.
  • Unikaj dymu tytoniowego. Nawet bierne palenie negatywnie wpływa na zdrowie Twojego dziecka, może również powodować bóle głowy u Ciebie.
  • Znajdź czas na sen. Potrzebujesz minimum 8 godzin snu na dobę – przynajmniej tyle Twój organizm potrzebuje na regenerację.

Skąd się bierze ból głowy w ciąży?

Bóle głowy mogą mieć wiele przyczyn. Wśród najczęstszych powodów ich występowania wskazuje się:

  • Hałas;
  • Stres;
  • Zmęczenie;
  • Długotrwałą pochyloną pozycję ciała;
  • Za małą ilość spożywanych płynów;
  • Zbyt wysoką temperaturę otoczenia;
  • Niedobór świeżego powietrza;
  • Przebywanie w dusznych źle oświetlonych pomieszczeniach (np. wyposażonych w żarówki fluorescencyjne);

Nawracające bóle głowy w ciąży mogą być również spowodowane zmianami hormonalnymi. Szczególnie na początku ciąży zwiększona produkcja estrogenów i progesteronu powoduje zatrzymywanie wody w organizmie. W ich wyniku powstają obrzęki, które dotyczą także tkanki mózgowej i opon mózgowych gdzie znajdują się receptory nerwowe I to one reagują bólem. U osób ze skłonnościami do migren również w tym czasie mogą pojawić się częstsze napady dolegliwości. .

Kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Zawsze wtedy gdy ból jest długotrwały i nie ustępuje po lekach. Czasami przyczyną bólu głowy może być nadciśnienie tętnicze. Żeby sprawdzić, czy jest to przyczyną bólu, sięgnij po ciśnieniomierz i upewnij się, że nie masz nadciśnienia. Jeżeli ból najczęściej występują rano i umiejscawia się w okolicach potylicy (tyłu głowy) ma pulsujący charakter, powinnaś koniecznie zmierzyć sobie ciśnienie. Jeżeli wzrośnie ponad 140/90 mmHg skontaktuj się ze swoim lekarzem prowadzącym.

Zgłoś się do lekarza również, gdy ból jest uporczywy, częsty lub połączony z gorączką, zaburzeniami widzenia, nudnościami lub wymiotami, gdy pojawiają się obrzęki kończyn i twarzy.