Palenie papierosów czy picie alkoholu w ciąży może mieć bardzo poważne konsekwencje. Skutki stosowania używek w ciąży odczuwa nie tylko mama, ale i dziecko.

Anna Szczygłowska
Specjalista ds. żywienia NUTRICIA Polska

Dowiedz się, z czego przyszła mama powinna zrezygnować, a co ograniczyć, by ciąża przebiegała prawidłowo, a niemowlę urodziło się zdrowe.

Od kiedy spodziewasz się dziecka, wszystko nabrało innego znaczenia. Twój tryb życia i przyzwyczajenia mają wpływ już nie tylko na Ciebie, ale i na Twoje dziecko. Warto więc zrezygnować z używek, które mogą mieć niekorzystny wpływ na Was oboje.

Używki a ciąża. Z czego musisz zrezygnować?

Używki w ciąży nie są dobre ani dla Ciebie, ani dla dziecka, które wkrótce przyjdzie na świat – dla małego organizmu mogą być wręcz niebezpieczne:

  • Papierosy. Zrezygnuj z palenia papierosów w ciąży i unikaj zadymionych miejsc. Składniki dymu papierosowego przenikają przez łożysko, co oznacza, że zawarte w nim szkodliwe substancje przenikają do płodu. Mogą być przyczyną wad rozwojowych, zmniejszenia masy urodzeniowej dziecka oraz komplikacji w przebiegu ciąży. Wśród dzieci narażonych na dym tytoniowy jeszcze przed przyjściem na świat obserwuje się wyższy wskaźnik zachorowalności na choroby układu krążenia.
  • Alkohol. Picie alkoholu w ciąży jest absolutnie zabronione. Być może nawet pół lampki wina może wpływać na przebieg ciąży i rozwój dziecka.
  • Narkotyki. W zależności od rodzaju mogą mieć bardzo negatywny wpływ na zdrowie mamy oraz dziecka, dlatego nie powinny być zażywane podczas ciąży. 

Ekspert radzi

  • Gdy matka pali papierosy w czasie ciąży, prawie dwukrotnie zwiększa się ryzyko infekcji dolnych dróg oddechowych i astmy oskrzelowej u dziecka. Pamiętaj, że palenie bierne, czyli wdychanie dymu papierosowego z powietrza, jest równie szkodliwe, co czynne. Dlatego unikaj przebywania wśród palących osób i wizyt w zadymionych miejscach.
  • Bezwzględnie wyeliminuj każdą, nawet najmniejszą ilość alkoholu. Istnieje prawdopodobieństwo, że nawet najmniejsza jego ilość może zaszkodzić dziecku. Alkohol przenika przez łożysko do organizmu dziecka i może powodować wady wrodzone, zaburzenia rozwoju płodu (FAS – alkoholowy zespół płodowy) oraz poważne komplikacje w przebiegu ciąży.

Co ograniczyć podczas ciąży?

Ostrożnie z kawą i mocną herbatą. Kawa zawiera kofeinę, a herbata teinę. Obie te substancje są silnie pobudzające i przenikają w znacznym stopniu przez łożysko. Dlatego podczas ciąży najlepiej ogranicz ich ilość.

Jeżeli nie potrafisz całkowicie zrezygnować z kawy, nie pij więcej niż 2 filiżanki kawy parzonej po 150 ml. Świetnym zamiennikiem dla kawy będzie kawa zbożowa.

Kofeina. Należy pamiętać, że w organizmie kobiety w ciąży rozpad kofeiny jest dłuższy – przez co działa ona dłużej i na mamę, i na dziecko. Spożywanie nadmiernych ilości kofeiny może wpływać na prawidłowy przebieg ciąży i rozwój dziecka. Może także zmniejszać wchłanianie niektórych składników odżywczych i powodować zgagę. Dla mamy oczekującej dziecka bezpieczne jest spożycie do 200 mg kofeiny na dobę – wliczając spożycie ze wszystkich źródeł: kawy, kakao, wyrobów czekoladowych, herbaty, napojów typu cola i energetycznych.

Teina. Występuje głównie w czarnej i zielonej herbacie. Postaraj się robić słabsze napary i nie pić ich bardzo często w ciągu dnia (dziennie do 2 szklanek słabego naparu). Możesz też pić herbaty owocowe.

Jak wytrwać w postanowieniu?

By ułatwić sobie wytrwanie w nowych, zdrowszych postanowieniach zastępuj używki wartościowymi substytutami. Pij kawę zbożową, herbaty owocowe i wodę mineralną. Postaraj się, żeby przy każdym posiłku znalazły się świeże warzywa. Zmiana Twoich nawyków żywieniowych z pewnością pozytywnie wpłynie na Wasze zdrowie.

Jeżeli czujesz pokusę zapalenia papierosa albo wypicia alkoholu, pomyśl o konsekwencjach i skup się na tym, że za każdym razem rezygnując z używek w ciąży, dbasz o swoje dziecko i siebie.