Zwróć szczególną uwagę na to co jesz w ciąży!

Anna Szczygłowska
Specjalista ds. żywienia NUTRICIA Polska

Dowiadując się, że jesteś w ciąży zaczynasz przywiązywać szczególną uwagę do tego, co jesz. To bardzo dobrze, bo właśnie rozpoczęło się 1000 pierwszych dni życia twojego dziecka. Ten szczególny czas ma istotne znaczenie dla zdrowia dziecka teraz i w przyszłości. To, co jesz wpływa na rozwój m.in. mózgu  Dieta w ciąży powinna być komponowana ze szczególną starannością, aby wspierała zdrowie mamy i dziecka oraz nie zagrażała ich bezpieczeństwu.

Przygotowując posiłki w czasie ciąży :

  • Zadbaj o właściwą higienę. Umyj dokładnie ręce, żywność oraz naczynia i sprzęty kuchenne, które zamierzasz wykorzystać.
  • Segreguj produkty w lodówce. Zadbaj o to, by żywność gotowa do spożycia (np. świeże owoce lub warzywa) nie leżała obok produktów, które wymagają dalszych przygotowań (mięso lub ryby). Niektóre produkty żywnościowe mogą być zakażone Salmonellą, Campylobacter jejuni, Listeria monocytogtenes.
  • Unikaj produktów takich jak: mleko niepasteryzowane, miękkie sery dojrzewające na bazie mleka niepasteryzowanego, serów pleśniowych, niedogotowanych jaj, surowych owoców morza, lodów, nieumytych warzyw i owoców, niedogotowanych, surowych lub wędzonego mięsa i ryb, dużych drapieżnych ryb. EFSA (Europejski Urząd do spraw Bezpieczeństwa Żywności) w 2004 roku wydał zalecenie niespożywania przez kobiety ciężarne gatunków ryb szczególnie zanieczyszczonych rtęcią (marlin, miecznik, rekin, tuńczyk). Z ryb, które często spożywane są w Polsce najmniej rtęci mają śledź, mintaj, łosoś (głównie norweski).
  • Nie pij alkoholu w czasie ciąży. Pamiętaj, że nawet niewielka jego ilość, którą wypijesz przenika do krwi dziecka i może być dla niego niebezpieczna – może zaburzyć jego rozwój i przyczynić się do trwałych uszkodzeń.

Ekspert radzi

  • Unikaj jedzenia słodyczy oraz dań typu fast food. Wybieraj zdrowe i pyszne przekąski, które na dłużej zaspokoją głód i nie dostarczą pustych kalorii jak np. sałatka z ulubionych warzyw czy kanapka z pełnoziarnistego pieczywa z wysokiej jakości wędliną i warzywami. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego wybieraj świeże owoce, koktajle mleczno-owocowe, ewentualnie czekoladę o wysokiej zawartości kakao.
  • Zrezygnuj ze słodzonych napojów. Podobnie jak słodycze i inne kaloryczne przekąski, dostarczają dużej ilości energii, ale brak w nich istotnych dla organizmu mamy składników. Dlatego warto zastąpić gazowany napój szklanką soku pomarańczowego, który zawiera dużo kwasu foliowego. Oprócz tego pamiętaj, że najlepszym dla Ciebie napojem jest niegazowana woda mineralna.
  • Czytaj etykiety produktów żywnościowych. Wybieraj te najmniej przetworzone i zawsze pamiętaj o sprawdzeniu daty przydatności do spożycia. Jeśli kupujesz produkty zamrożone, pamiętaj, by przetransportować je do domu w specjalnej torbie termicznej, która pozwoli zapobiec rozmrożeniu produktu.
  • Czytaj uważnie ulotki leków i suplementów diety. Skonsultuj z lekarzem lub farmaceutą, czy są one bezpieczne w ciąży.

Przygotowywanie jedzenia

Przede wszystkim pamiętaj, że w czasie ciąży bakterie, wirusy, pasożyty łatwo przenikają z Twojego organizmu do organizmu dziecka, dlatego tak ważna jest higiena przygotowania posiłków. Myj dokładnie ręce mydłem przed i po przygotowaniu posiłku. Umyj także ciepłą wodą produkty, z których przygotujesz posiłek oraz wszystkie naczynia i sprzęty kuchenne, które miały kontakt z surowym mięsem, jajami i rybami. Warto również mieć minimum 2 dodatkowe deski do krojenia: jedną do surowego mięsa i ryb oraz drugą do surowych warzyw i owoców. Jeśli jesteś posiadaczką kota, zawsze po kontakcie z nim myj dokładnie ręce.

Jedz dla dwojga, a nie za dwoje

Musisz pamiętać o dostarczaniu sobie i swojemu dziecku potrzebnych witamin i składników mineralnych. Kiedy jednak masz nieodpartą chęć zjedzenia czegoś słodkiego, przygotuj pyszny, odżywczy koktajl mleczno-owocowy. Słodzone napoje zastępuj sokami i pamiętaj by pić dużo niegazowanej  wody mineralnej, która pomoże łatwiej znosić ciążowe dolegliwości np. poranne mdłości czy zaparcia, ponadto reguluje ciśnienie tętnicze i pomaga w oczyszczaniu organizmu z toksyn.