Pod koniec ciąży znowu możesz odczuwać większą senność i zmęczenie. Możesz czuć się tak, jak w pierwszym trymestrze ciąży.

Dr n. med. Anna Pieprzowska-Białek
Specjalista położnictwa i ginekologii
  • Ważne jest, byś dużo odpoczywała. Po porodzie długi wypoczynek może być niemożliwy.
  • Twój brzuszek jest już tak duży, że znalezienie wygodnej pozycji do snu może Ci się wydawać niemożliwe. Dodatkowo dziecko czasem uaktywnia się w nocy i uniemożliwia spokojny i nieprzerywany sen.
  • Jeśli nocne skurcze budzą Cię w nocy, zadbaj o zdrową dietę. W Twoim menu nie powinno zabraknąć produktów zawierających magnez, wapń, potas i witamin z grupy B. By uniknąć skurczy, biorąc prysznic, stosuj naprzemiennie zimną i ciepłą wodę, co poprawi krążenie krwi. Dbaj, aby Twoje przemęczone nogi i stopy w czasie snu znajdowały się nieco wyżej od reszty ciała.
  • Rosnąca macica naciska na pęcherz i możesz odczuwać potrzebę częstego oddawania moczu. Postaraj się mniej pić wieczorem, by uniknąć wizyt w toalecie w nocy.
  • Bądź ostrożna, zwłaszcza, kiedy kładziesz się lub wstajesz z łóżka. Z pokaźnym brzuszkiem nietrudno o zachwianie równowagi.

Ekspert radzi

  • Unikaj stresów. To naturalne, że coraz częściej myślisz o porodzie i stresujesz się tym, co przyniosą kolejne tygodnie. Pamiętaj jednak o odrobinie relaksu przed snem. Dzięki temu będzie Ci łatwiej zasnąć, a Twój sen będzie spokojniejszy. Pospaceruj przed pójściem spać, skorzystaj z ciepłej kąpieli. Kładąc się spać, staraj się nie analizować całego minionego dnia.
  • Emocje przed snem Ci nie służą. Nie oglądaj wieczorem emocjonujących filmów, nie roztrząsaj problemów, nie martw się na zapas. Kłopoty i troski mogą poczekać do rana, a Tobie będzie łatwiej się wyciszyć.
  • Nie śpij zbyt długo w ciągu dnia. Lepiej połóż się wcześniej i pośpij trochę dłużej, jeśli będziesz czuła się zmęczona.
  • Zadbaj o dietę. Nie jedz wieczorem ciężkostrawnych potraw, które mogą powodować kłopoty z zaśnięciem, a później ciężki, przerywany sen. Unikaj jedzenia słodkich rzeczy, które mogą rozbudzić dziecko.
  • Stwórz dobry mikroklimat. Będzie Ci się lepiej i zdrowiej spało, jeśli przed snem przewietrzysz swoją sypialnię. Jeśli powietrze w pokoju, w którym śpisz, jest zbyt suche, skorzystaj z nawilżacza powietrza.
  • Jak poradzić sobie z brzuchem? By wygodnie ułożyć się do snu skorzystaj ze specjalnej poduszki dla kobiet w ciąży. Połóż się na boku i ułóż brzuch na poduszce.

Układ trawienny a sen w ostatnim trymestrze ciąży

Zwracaj szczególną uwagę na to, kiedy jesz ostatni posiłek i ile pijesz wieczorem. Najlepiej będzie, jeśli zminimalizujesz nocną pracę układu trawienia. Pamiętaj, że Twoje dziecko rozpoznaje już smaki i najbardziej żywiołowo reaguje na glukozę. Wieczorem unikaj słodyczy, aby nie dostarczać maluchowi nadprogramowej porcji energii, którą natychmiast spożytkuje fikając koziołki, kiedy ty będziesz chciała spać.

Razem czy osobno?

Niektóre kobiety w ostatnich tygodniach ciąży wolą spać same, ponieważ trudno im się wyspać w łóżku z partnerem. Jeśli czujesz taką potrzebę lub jeśli Twój partner stresuje się, że mógłby niechcący podczas snu urazić Ciebie lub dziecko, porozmawiajcie o tym i znajdźcie dogodne rozwiązanie.

Z drugiej strony w tym okresie poczucie bliskości może być dla Ciebie bardzo ważne. Wielu przyszłych tatusiów, właśnie w nocy najbardziej odczuwa obecność nowego członka rodziny, który radośnie budzi tatę kopiąc go po plecach, przez powłoki Twojego brzucha. Podczas gdy Ty śpisz smacznie, przyzwyczajona do takich harców, przyszły tata przeżywa pierwsze trudy rodzicielstwa.

Wygodna pozycja do snu w ciąży to podstawa

Korzystaj w dalszym ciągu z poduszki ciążowej i pamiętaj o pozycji na boku. Spanie na brzuchu bądź na plecach w trzecim trymestrze ciąży jest wykluczone. Leżenie na wznak może powodować bóle kręgosłupa, a nawet pogarszać krążenie i powodować niedotlenienie malucha. Spanie na brzuchu jest zwyczajnie niemożliwe. Najlepiej korzystać z poduszki ciążowej kładąc się na lewym boku. To najbezpieczniejsza pozycja dla Ciebie i dziecka. Pod głowę wkładaj najlepiej poduszkę ortopedyczną lub wałek, które odciążają kręgosłup po całym dniu.