Zwykle mama wraca do pracy, kiedy w diecie dziecka pojawiają się już produkty niemleczne. Dzięki temu karmienie piersią odbywa się rzadziej, a rozłąka z dzieckiem jest nieco łatwiejsza.

Dr Barbara Gierowska Bogusz
Pediatra, neonatolog, Instytut Matki i Dziecka w Warszawie

Mleko pozostaje jednak ważnym składnikiem diety niemowlęcia, dlatego po powrocie do pracy możesz kontynuować karmienie piersią lub wprowadzić odpowiednie mleko modyfikowane.

Dobra organizacja pomoże Ci, pomimo zmian, zapewnić dziecku najlepszy sposób odżywiania. Powrót mamy do pracy to projekt, którym kierujesz Ty, ponieważ to Ty najlepiej znasz potrzeby Twojego dziecka.

Jeśli z jakichś względów karmienie piersią nie jest możliwe, koniecznie wprowadź do diety dziecka mleko modyfikowane. Stopniowo przyzwyczajaj dziecko do nowego mleka oraz do nowego sposobu jego podawania. Wybór odpowiedniego mleka dla dziecka skonsultuj z lekarzem.

Przemyśl i zapisz plan dnia dla osoby, która pod Twoją nieobecność zaopiekuje się dzieckiem. Pozwoli to zachować stały rytm posiłków i zapewnić dziecku komfort oraz poczucie bezpieczeństwa, a Ty zyskasz pewność, że panujesz nad sytuacją i wszystko jest w najlepszym porządku. 

Nowe pokarmy w diecie niemowlęcia

Jeżeli do tej pory karmiłaś piersią, już w 5.-6. miesiącu życia, możesz wprowadzić do diety dziecka niewielką ilość pierwszych posiłków uzupełniających, aby stopniowo mogło poznawać nowe smaki. Jeśli karmiłaś mlekiem modyfikowanym, możesz to zrobić nieco wcześniej – około 4. miesiąca życia dziecka (nie należy jednak nowych pokarmów wprowadzać przed 17 tygodniem).

Osoba, która na czas Twojego pobytu w pracy zaopiekuje się niemowlęciem, będzie miała dzięki temu ułatwione zadanie, ponieważ bogatsze menu dziecka po 6. miesiącu życia da jej więcej możliwości wyboru produktów.

Większe potrzeby żywieniowe dziecka

Wraz z rozwojem dziecka, rosną jego potrzeby żywieniowe. Jego dieta w drugim półroczu życia wymaga stopniowego rozszerzania i wzbogacania o kolejne produkty uzupełniające. Rozszerzając dietę dziecka, korzystaj z opracowanego przez ekspertów schematu żywienia niemowląt.

Pomocne w tym okresie będą gotowe posiłki dla niemowląt, przygotowane z myślą o jego potrzebach na każdym etapie rozszerzania diety. Wybieraj takie posiłki, które zostały przygotowane z najwyższej jakości składników, przebadanych i bezpiecznych, bez dodatku soli i cukru. Wychodząc do pracy, możesz przygotować listę posiłków, które tego dnia opiekun może zaproponować dziecku. 

Mleczna dieta niemowlęcia

Jeśli chcesz możesz nadal  kontynuować . Możesz również  zdecydować się na wprowadzenie mleka modyfikowanego.

Kiedy wracasz z pracy, pamiętaj, że Twoje dziecko bardzo Cię potrzebuje. Niezależnie od wybranego sposobu karmienia, po powrocie z pracy poświęć czas głównie swojemu dziecku.

W przypadku, gdy zdecydowałaś się karmić piersią bez wprowadzenia mleka modyfikowanego, karm dziecko wtedy, gdy jesteś w domu – przed wyjściem i po powrocie do pracy. W pracy odciągaj pokarm – opiekun dziecka poda go niemowlęciu pod Twoją nieobecność.  Pomiędzy rannym karmieniem piersią a kolejną porcją mleka możesz zaplanować podanie dziecku zupki lub kaszki.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym, jak pogodzić karmienie piersią i powrót do pracy, przeczytaj artykuł Jak kontynuować karmienie piersią po powrocie mamy do pracy? 

Możesz także zastosować karmienie mieszane, a więc kontynuować karmienie piersią i jednocześnie wprowadzić mleko modyfikowane. 

Karmienie piersią a powrót mamy do pracy

Powrót mamy do pracy nie oznacza zatrzymania procesu laktacji. Kiedy jesteś w pracy, możesz odciągać pokarm, dzięki temu Twoja laktacja nie wygaśnie. Odciąganie pokarmu jest ważne również dla Twojego samopoczucia i komfortu piersi. Po powrocie do domu możesz nadal przystawiać dziecko do piersi.

Do odciągania pokarmu możesz użyć profesjonalnego laktatora lub ściągać pokarm ręcznie do odpowiedniego naczynia. Sztukę odciągania pokarmu najlepiej opanować jeszcze przed powrotem do pracy.

Do pracy bierz ze sobą akcesoria, takie jak chusteczki i wkładki laktacyjne, które pomogą Ci uniknąć zabrudzeń ubrania. Przygotuj sobie specjalną torbę lub kosmetyczkę zawierającą wszystko, co będzie Ci potrzebne.

Dbaj o swój czas!

Po powrocie do pracy możesz być zmęczona i przejęta nowymi zadaniami. Dlatego staraj się jak najwięcej obowiązków powierzać innym członkom rodziny. Jeśli chciałabyś więcej czasu spędzać ze swoim dzieckiem, a mniej np. na przygotowywaniu dla niego posiłków, możesz skorzystać z gotowych zupek i przecierów dla dzieci również wtedy, gdy jesteś w domu.

Mimo wielu obowiązków staraj się wysypiać i relaksować – dbając o siebie, dbasz również o laktację, a tym samym o swoje dziecko.