Jest wiele sposobów na wsparcie rodzącej kobiety.

mgr Monika Łuszczyńska
Położna
  • Wielu mamom ulgę przynosi obecność kogoś bliskiego. Partner, mama albo koleżanka pomogą nie tylko ciepłym słowem. Mogą również stać się dosłownie „podpórką” w niektórych pozycjach porodowych. Podczas porodu może towarzyszyć Ci doula, która stanowić będzie dla Ciebie wsparcie podczas porodu i po jego zakończeniu.
  • krzesła porodowego możesz korzystać pomiędzy skurczami. W przeszłości było ono obowiązkowym wyposażeniem szpitala, dzisiaj już nie jest, ponieważ większość kobiet z nich nie korzysta.
  • Piłka porodowa może Ci się bardzo przydać już w czasie ciąży. Siedzenie, balansowanie, podskakiwanie na piłce łagodzi napięcie mięśniowe w ciąży i podczas pierwszej fazy porodu. Pamiętaj,  aby korzystać z niej tylko wtedy, gdy czujesz się na piłce pewnie, ponieważ bardzo łatwo możesz z niej spaść.
  • W dowolnym momencie porodu możesz również wejść pod prysznic – strumień wody skieruj na brzuch i dolny odcinek kręgosłupa. Kąpiel w wannie zalecana jest dopiero, gdy rozwarcie ma pięć, sześć centymetrów, a skurcze są silniejsze.

Ekspert radzi

  • Osoba towarzysząca. Będzie dla Ciebie wsparciem emocjonalnym. Może Ci także pomóc przyjąć odpowiednią pozycję porodową.
  • Pozycja kuczna. Mamy dosyć często decydują się na tę pozycję. Minusem jest to, że szybko mogą zacząć boleć Cię nogi. Aby zredukować ból możesz skorzystać z krzesła porodowego lub pomocy osoby towarzyszącej.
  • Krzesło porodowe. Jest ono bardzo przydatne w przerwach między skurczami – możesz na nim po prostu odpocząć. Wiele kobiet narzeka jednak, że krzesła porodowe są niewygodne, ponieważ są twarde i ograniczają ruchy.
  • Piłka porodowa. Warto ją zakupić już podczas ciąży – siadanie na niej redukuje napięcie mięśniowe. W pierwszej fazie porodu warto siadać na piłce, możesz kiwać się na boki, ale tylko wtedy gdy poczujesz się na niej pewnie.
  • Pozycja klęcząca. W tej pozycji piłka bardzo Ci się przyda.  Opieranie się na piłce może złagodzić ból pleców oraz zmniejszyć ucisk w okolicach pośladków, co jest szczególnie ważne, jeśli cierpisz na hemoroidy. Przynosi również ulgę nadgarstkom i rękom, dzięki czemu są one w pełni gotowe na pierwsze przytulenie maleństwa.
  • Pamiętaj jednak, żeby nie korzystać z piłki, gdy trudno Ci na niej balansować. W takiej sytuacji lepiej oprzeć się na osobie towarzyszącej.

Poczuj ulgę w ciąży

Ból jest nieodłącznym elementem porodu, możesz go zniwelować korzystając ze znieczulenia, ale wiele kobiet się na to nie decyduje. Siedzenie na piłce porodowej, wsparcie bliskiej osoby, prysznic lub masaż pleców może przynieść Ci dużą ulgę.

W pierwszej fazie porodu możesz również spacerować po sali. Jeżeli ktoś jest z Tobą przy porodzie, rozmawiaj z nim na tematy niezwiązane z Waszą obecną sytuacją. W każdej chwili możesz też wejść pod prysznic – strumień ciepłej wody skierowany na dolną część kręgosłupa będzie kojący. 

Piłka położnicza przede wszystkim

Piłka położnicza to naprawdę bardzo przydatna rzecz zwłaszcza w pierwszej fazie porodu. Przede wszystkim siedzenie na niej przyniesie ulgę Twoim mięśniom, a co więcej kręcenie biodrami (nieważne, w którą stronę) może przyspieszyć poród. Korzystając z piłki musisz jednak pamiętać o bezpieczeństwie swoim i dziecka, dlatego na początku zadbaj o to, aby ktoś Cię asekurował. Z czasem, jeżeli poczujesz się pewnie, możesz nawet delikatnie podskakiwać na piłce na początku porodu.