Odpowiednio zbilansowana dieta ma za zadanie dostarczać dziecku niezbędnych do życia i rozwoju składników odżywczych we właściwych ilościach.

Anna Szczygłowska
Specjalista ds. żywienia NUTRICIA Polska

Żywienie ma szczególne znaczenie w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka. W tym czasie tworzą się nawyki żywieniowe, intensywnie rozwija mózg i kształtuje odporność. Poprzez właściwe żywienie w pierwszych latach życia możemy mieć wpływ na zdrowie dziecka teraz i w przyszłości. Wprowadzanie nowych posiłków do jadłospisu  niemowlęcia jest ważne, ponieważ jego organizm intensywnie się rozwija i potrzebuje dodatkowych źródeł energii i składników odżywczych. Po 6. miesiącu życia dziecka mleko matki nie jest już w stanie pokryć dziennego zapotrzebowania na żelazo, cynk czy witaminę A, dlatego konieczne jest wprowadzenie do diety dziecka żywności uzupełniającej. 

  • Po ukończeniu 17 tygodnia życia, ale nie później niż w 26. tygodniu, zacznij stopniowo wprowadzać do jadłospisu dziecka pierwsze nowe pokarmy, które nie pełnią jeszcze roli posiłków uzupełniających a jedynie rozwijają tolerancję na różne rodzaje pożywienia. Jest to czas kiedy mleko mamy nadal jest podstawą jadłospisu niemowlęcia.  
  • Bardzo ważne jest, aby stale rozszerzać jadłospis dziecka o coraz to nowe posiłki – bogate w witaminy, składniki mineralne i odpowiednie ilości białek, tłuszczów i węglowodanów.
  • Na kształtowanie nawyków żywieniowych składa się wiele elementów. Oprócz pokarmów samego jadłospisu ważny jest też sposób podania, a nawet Twoje zachowanie przy stole. Jeśli dziecko od początku przyswoi sobie prawidłowe nawyki, to mogą one towarzyszyć mu przez całe życie.
  • Organizm dziecka jest wrażliwy na zanieczyszczenia w jedzeniu. Niewidoczne gołym okiem metale ciężkie, azotany i azotyny dla dziecka mogą być szkodliwe. Zwróć uwagę, żeby wybierać produkty o najwyżej jakości i z wiarygodnego źródła.

Ekspert radzi

  • Gotując posiłki dla dziecka upewnij się, że wiesz z jakiego źródła pochodzą produkty, z których je przygotowujesz. Owoce i warzywa najlepiej kupować z ekologicznych upraw, zaś mięso ze sprawdzonej hodowli.
  • Pełna kontrola. Produkty, z których przygotowuje się zupki, deserki czy obiadki dla niemowląt i małych dzieci, pochodzą wyłącznie od sprawdzonych dostawców. Następnie zawarte w nich składniki przechodzą serię badań w laboratoriach, a o efekt finalny dbają najwyżej klasy specjaliści.
  • Proces przygotowywania posiłków dla niemowląt i dzieci jest podobny do tych domowych. Słoiczki są zagotowywane i poddawane sterylizacji, dzięki czemu nie muszą być dodawane do nich żadne konserwanty.
  • Gotowe dania to również gwarancja zawartości witamin i składników mineralnych. Masz pewność ile dostarczasz składników odżywczych swojemu dziecku. W przypadku samodzielnego przygotowywania posiłków zapewnienie zbilansowanej diety może okazać się trudniejsze.
Przeczytaj również:

Pierwsze kroki z nowym jadłospisem

Tym, co na pewno przyda się podczas pierwszych prób poszerzania dziecięcego menu jest duża porcja cierpliwości doprawiona szczyptą poczucia humoru... Nie zniechęcaj się jeśli na nowości dziecko reaguje odmową. Akceptacja nowego smaku to długotrwały proces, dziecko czasami musi spróbować go nawet 10-15. Pamiętaj też, że Twój maluch nie jest jeszcze gotowy na jedzenie większych kawałków pokarmu. Ponieważ do tej pory podstawą jadłospisu było mleko, nowe posiłki powinny posiadać gładką konsystencję.

Jak podawać jedzenie dziecku

Małe dzieci lubią, gdy jedzenie jest tylko delikatnie ciepłe lub ma temperaturę pokojową. Jeśli przygotowujesz dania domowe doprowadź je najpierw do wrzenia, unikaj podgrzewania partiami. Na koniec ostudź je. Z kolei obiadki w słoiczkach podgrzej w kąpieli wodnej (wstaw je w słoiku do gorącej wody lub skorzystaj ze specjalnego urządzenia). Pamiętaj żeby zawsze wymieszać posiłek po podgrzaniu oraz sprawdzić czy ma ona właściwą temperaturę.

Dowiedz się więcej na temat pierwszych posiłków w diecie niemowlącia. Sprawdź!