Pierwsze lata życia dziecka to okres intensywnego zdobywania przez malucha kolejnych umiejętności związanych z komunikacją, w tym przede wszystkim mową. Głużenie i gaworzenie są ważnymi etapami w początkowym rozwoju mowy u niemowlaka. W poniższym artykule wyjaśniamy, czym się od siebie różnią się i kiedy typowo następuje każda z tych faz kształtowania się mowy dziecka.
Najintensywniejszy rozwój mózgu odbywa się już w życiu płodowym i w trakcie pierwszych lat życia. Po 1. urodzinach ten proces wciąż przebiega bardzo dynamicznie, a dziecko coraz więcej potrafi. Warto wtedy wspierać doskonalenie funkcji „supernarządu” poprzez angażowanie dziecka w gry rozwijające różne obszary mózgu.
Pojawienie się gestu wskazywania palcem wyznacza początek kolejnego ważnego etapu w rozwoju – nie tylko w kontekście nabywania przez malucha umiejętności motorycznych, ale także kształcenia zdolności do komunikacji. Wyjaśniamy, czemu służy gest wskazywania palcem u dziecka i kiedy się pojawia.
Rozwój niemowlęcia jest dynamiczny i w pierwszym roku życia przebiega tak szybko, jak nigdy później. Dowiedz się czym są i jak objawiają się skoki rozwojowe oraz jakich umiejętności nabywa dziecko w pierwszych 12. miesiącach życia.
Mózg rozwija się od samego poczęcia, a w chwili narodzin składa się już ze 100 miliardów komórek i nadal nie zwalnia tempa rozwoju. Poznaj zasady, którymi należy się kierować, aby skutecznie wspierać rozwój mózgu dziecka.
W ciągu pierwszych 12 miesięcy życia wielkość mózgu zwiększa się dwukrotnie. Kiedy dziecko skończy 1. urodziny, proces intensywnego rozwoju wciąż trwa. Chociaż maluch rozumie już coraz więcej, to funkcje jego mózgu jeszcze długo będą się doskonaliły.
Zarówno rozwój mózgu, jak i rozwój odporności rozpoczyna się już podczas życia płodowego. Kluczowym etapem dla procesu kształtowania się tych ważnych obszarów jest 1000 pierwszych dni życia dziecka. Od momentu narodzin do 1. roku życia mózg dziecka zwiększa się dwukrotnie! Bardzo ważnym aspektem jest wspieranie rozwoju mózgu i odporności już od chwili narodzin.
Mózg pozwala dziecku orientować się w otaczającym je świecie, umożliwia mu odbieranie bodźców, naukę języka, w którym komunikuje się jego najbliższe otoczenie oraz magazynuje wiedzę.
W pierwszych dziesięciu tygodniach ciąży z jednej komórki w mózgu powstaje ich aż milion. Od momentu narodzin do 1. roku życia wielkość „supernarządu” zwiększa się dwukrotnie. Po 12. miesiącu życia proces rozwoju mózgu wciąż jest bardzo dynamiczny.
Noworodki już w pierwszej dobie życia przechodzą przesiewowe badanie słuchu. Wykonuje je się w celu wykrycia niedosłuchu, zbadania rodzaju wady i podjęcia leczenia.