Najintensywniejszy rozwój mózgu odbywa się już w życiu płodowym i w trakcie pierwszych lat życia. Po 1. urodzinach ten proces wciąż przebiega bardzo dynamicznie, a dziecko coraz więcej potrafi. Warto wtedy wspierać doskonalenie funkcji „supernarządu” poprzez angażowanie dziecka w gry rozwijające różne obszary mózgu.
Pojawienie się gestu wskazywania palcem wyznacza początek kolejnego ważnego etapu w rozwoju – nie tylko w kontekście nabywania przez malucha umiejętności motorycznych, ale także kształcenia zdolności do komunikacji. Wyjaśniamy, czemu służy gest wskazywania palcem u dziecka i kiedy się pojawia.
Rozwój niemowlęcia jest dynamiczny i w pierwszym roku życia przebiega tak szybko, jak nigdy później. Dowiedz się czym są i jak objawiają się skoki rozwojowe oraz jakich umiejętności nabywa dziecko w pierwszych 12. miesiącach życia.
Mózg dziecka to centrum dowodzenia, które w pierwszych latach życia dopiero uczy się rozpoznawać istotne bodźce zewnętrzne, przetwarzać je w taki sposób, by były użyteczne oraz odpowiednio na nie reagować.
Odpowiednia kaloryczność pokarmu, udział białka, kwasów tłuszczowych w diecie oraz zawartość mikroelementów i witamin mają bardzo duży wpływ na prawidłowy rozwój mózgu już od momentu narodzin.
Zmysły dziecka rozwijają się już w okresie płodowym, a od momentu narodzin maluch poznaje świat wszystkimi zmysłami. Ważny jest dla niego dotyk i bliskość mamy.
Chociaż niemowlę widzi już od urodzenia, jego obraz jest nieostry, a wzrok noworodka wciąż się rozwija. Na rozwój wzroku u niemowlęcia duży wpływ ma sposób odżywiania.
Wzrok dziecka rozwija się już w okresie płodowym. Noworodek widzi rozmazane obrazy, odwrócone „do góry nogami”, dostrzega tylko te znajdujące się blisko niego, nie rozróżnia kolorów.
W każdej chwili życia narządy zmysłów człowieka odbierają wiele różnych bodźców, a do mózgu trafiają rozmaite informacje. Mózg dokonuje wyboru istotnych informacji oraz je łączy, aby mogły się uzupełnić i przełożyć na konkretne działanie człowieka.
Choć pojęcie inteligencji jest wieloznaczne, wiadomo, że pod tym terminem kryje się m.in. zdolność do uczenia się czy rozwiązywania problemów.