Umiejętność komunikowania się za pomocą słów stymuluje rozwój dziecka pomagając mu nawiązać relacje z otoczeniem i zrozumieć świat wokół niego.

  • Język pozwala dziecku wyrazić swoje spostrzeżenia, pragnienia i uczucia. Umiejętność mówienia uzależniona jest od pracy: mózgu, narządów mowy oraz narządów słuchu. Umiejętność komunikowania się za pomocą słów stymuluje rozwój dziecka pomagając mu nawiązać relacje z otoczeniem i zrozumieć świat wokół niego. Obserwuj ten aspekt rozwoju dziecka ponieważ trudności z mówieniem mogą być wynikiem np. problemów ze słuchem.
  • Pierwsze lata życia to okres, kiedy dziecko bardzo łatwo przyswaja nowe języki, bez względu na stopień ich trudności. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu nie nauczy się mówić w ciągu pierwszych kilku lat życia, może mieć duże trudności z nadrobieniem tych zaległości.
  • Etap wstępny rozwoju mowy zaczyna się już w brzuchu mamy. Badania pokazują, że dziecko potrafi rejestrować dźwięki docierające przez powłoki brzuszne, jest w  stanie rozpoznać  głos matki, bicie jej serca, a nawet rytm kroków. Co ciekawe, regularne słuchanie tego samego utworu  w czasie ciąży może wpływać relaksacyjnie na dziecko po urodzeniu. 

Rozwój mowy u dziecka można podzielić na 4 okresy: melodii, wyrazu, zdania oraz swoistej mowy dziecięcej.

  • Okres melodii (od urodzenia do 1. roku życia) - to faza przygotowawcza w rozwoju mowy. W tym okresie niemowlę komunikuje się za pomocą form wokalnych (takich jak krzyk czy gaworzenie), a także wokalnych (mimika, pantomimika). Dziecko zaczyna reagować na mowę i potrafi rozróżniać jej melodię. Słyszy różnicę między podniesionym tonem a szeptem.
  • Okres wyrazu (1- 2 rok życia) -dziecko w tym wieku potrafi już wypowiadać wszystkie samogłoski i większość spółgłosek. Pojawiają się pierwsze wyrazy, takie jak mama, tata,  papa, które początkowo są upraszczane.
  • Okres zdania (2-3 rok życia) - mowa dziecka podlega dalszemu doskonaleniu. Pociecha umie już budować proste, kilkuwyrazowe zdania. Używa rzeczowników i czasowników, ale jeszcze w złych przypadkach. Często nie potrafi też jeszcze wyartykułować wszystkich głosek.
  • Okres swoistej mowy dziecka (3-7 rok życia) -  zasób słownictwa malucha jest naprawdę bogaty, mimo to nadal popełnia wiele charakterystycznych błędów. Skraca wyrazy, opuszcza sylaby, przestawia głoski i tworzy neologizmy. Koniec rozwoju mowy przypada zwykle na 6-7 rok życia, choć nie jest to regułą. 

Jak wspomóc rozwój mowy dziecka?

Rodzice mogą samodzielnie stymulować rozwój mowy swojego dziecka. Istnieje kilka bardzo prostych sposobów:

  • Czytaj dziecku książeczki, pokazując jednocześnie ilustracje. Upewnij się, że rozumie wszystkie wyrazy, zadając mu pytania. Zachęć malucha do śpiewania i recytowania wierszyków, fajnym pomysłem może być wykorzystanie interaktywnych gier i aplikacji.
  • Ćwicz z dzieckiem narządy mowy. Gimnastyka buzi i języka wspomaga poprawne wymawianie głosek. Większość nieprawidłowości w wymowie wynika z niedbalstwa, a nie wad wymowy. Kilkuminutowe ćwiczenia w formie zabawy to świetny trening dla malucha.
  • Zapewnij kontakt z rówieśnikami. Nic tak nie stymuluje rozwoju dziecka jak możliwość wchodzenia w interakcje z innymi uczestnikami życia społecznego. Nie ważne czy będzie to przedszkole, plac zabaw, czy klubik dziecięcy. Dzięki takim formom spędzania wolnego czasu dziecko nauczy się rozwiązywać konflikty i znacznie poszerzy zasób słownictwa.
  • Nie zapominaj o ćwiczeniach słuchowych. Prawidłowa ocena i klasyfikacja dźwięków umożliwia ich późniejszą produkcję. Ważne, aby ćwiczenia miały formę atrakcyjną dla dziecka, możesz na przykład wykorzystać płyty CD z nagraniami różnych dźwięków.
Lista partnerów NUTRICIA sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)