Nadmierna senność często pojawia się już w I trymestrze ciąży. Jest to naturalne i mija w II trymestrze. Senność wynika ze zmian jakie zachodzą w organizmie kobiety.

Dr n. med. Anna Pieprzowska-Białek
Specjalista położnictwa i ginekologii
  • Organizm produkuje duże ilości progesteronu, hormonu, który na niektóre kobiety działa niezwykle nasennie i uspokajająco. Ponadto tworzenie się łożyska wymaga zwiększonej produkcji krwi. Kobiecy puls przyspiesza, a organizm zużywa więcej energii i szybciej się męczy, nawet przy zwykłych, codziennych czynnościach. Senności mogą towarzyszyć zawroty głowy oraz duszności, które powinny być skonsultowane z lekarzem.
  • Przyczyną senności może być anemia, która dość często towarzyszy ciąży i jej przyczyną są niedobory żelaza. Sprawdzi to lekarz, który na pewno zleci Ci morfologię krwi.
  • Poza nadmierną sennością mogą się pojawić u Ciebie problemy z nieprzesypianiem nocy. Spokojny sen może Ci przerywać częste oddawanie moczu, które jest typową dolegliwością I trymestru ciąży. Aby z tego powodu jak najmniej wstawać w nocy możesz ograniczyć spożywanie przed snem nadmiernej ilości płynów. Jeśli kłopoty ze snem wiążą się ze stresem, który jest naturalny dla przyszłej mamy, porozmawiaj o tym z partnerem, ponieważ wsparcie bliskich osób jest bardzo istotne w ciąży i może sprawić, że będziesz mogła spokojnie zasnąć.

Ekspert radzi

  • Lepiej rozplanuj swoją dietę. Dostarczaj organizmowi więcej pełnowartościowych węglowodanów, które utrzymają Cię w kondycji w czasie pracy. Z ciężkostrawnych potraw zrezygnuj wieczorem, mogą one powodować kłopoty z zaśnięciem, a później ciężki, przerywany sen. Unikaj kawy, herbaty oraz słodyczy. Mogą na chwilę pomóc, ale później senność wróci do Ciebie ze zdwojoną siłą.
  • Często odpoczywaj. Postaraj się przez pierwsze trzy miesiące ciąży zrezygnować z dodatkowych zajęć i zapewnić swojemu organizmowi odpowiednią dawkę odpoczynku. Jeśli to możliwe ucinaj sobie krótkie drzemki w ciągu dnia. Nie śpij jednak zbyt długo – lepiej połóż się wcześniej i pośpij trochę dłużej rano.
  • Unikaj stresów. Nie oglądaj wieczorem emocjonujących filmów, nie roztrząsaj problemów, nie martw się na zapas – kłopoty i troski mogą poczekać do rana, a Tobie będzie łatwiej się wyciszyć.
  • Bądź aktywna fizycznie. Lepiej będziesz spała, jeśli w ciągu dnia trochę pospacerujesz po świeżym powietrzu i pogimnastykujesz się.
  • Przygotuj swoją sypialnię. Zapewnij sobie optymalną temperaturę i wilgotność powietrza, a przed pójściem spać przewietrz pokój. Jeśli ciemność za oknem rozświetlają latarnie zasłoń okna, by wpadające z ulicy światła nie zakłócały Twojego snu.

Zdrowa dieta w ciąży

Zwróć szczególną uwagę na swoją dietę. Postaraj się, by nie zabrakło w niej węglowodanów złożonych, witamin i minerałów. Jeśli lekarz stwierdzi u Ciebie anemię trzeba będzie częściej wybierać produkty bogate w żelazo, kwas foliowy oraz witaminę B12. Lekarz może także zalecić Ci suplementy uzupełniające niedobory. Jeśli będzie męczyć Cię nadmierna senność, a dodatkowo nudności czy wymioty porozmawiaj o tym ze swoim ginekologiem. Lekarz może wypisać Ci zwolnienie lekarskie na pewien okres. Zwykle nadmierna senność mija w drugim trymestrze ciąży i wtedy z dodatkową dawką energii będziesz mogła wrócić do pracy!

Bezpieczne pozycje podczas snu w pierwszym trymestrze ciąży

W I trymestrze ciąży nadmierna senność może być dla Ciebie męcząca, ale musisz pamiętać, że w tym okresie Twój organizm podlega ogromnym przeobrażeniom hormonalnym i potrzebna jest mu częsta dawka regeneracji. Możesz nadal spać na brzuchu, we wczesnym okresie ciąży ta pozycja jest wygodna i bezpieczna dla dziecka. W pełni bezpieczne jest też spanie na plecach, w tej pozycji możesz spać do 20. tygodnia ciąży. Najbardziej polecaną przez lekarzy pozycją jest spanie na lewym boku. W tej pozycji kobiecie dobrze się oddycha, poprawia się krążenie krwi, a maluch jest w pełni zaopatrywany w składniki odżywcze. Będzie Ci najwygodniej jeśli pod biodro, albo między nogi położysz sobie poduszkę. Postaraj się przesypiać 9 godzin w ciągu nocy. Dużo odpoczywaj z nogami lekko uniesionymi do góry i oszczędzaj siły pamiętając o dziecku, które rozwija się w Twoim brzuchu.