Planujesz powrót do pracy i nadal chcesz karmić piersią? Masz obawy, czy uda Ci się podtrzymać laktację i bliski kontakt z dzieckiem? Karmienie piersią z nowymi obowiązkami możesz z powodzeniem pogodzić dzięki dobrej organizacji i wsparciu najbliższych.

Dr n. med. Anna Pieprzowska-Białek
Specjalista położnictwa i ginekologii

Powrót mamy do pracy to duża zmiana, z którą wiąże się nowy rytm karmienia piersią. Jako pracująca mama przez większość dnia będziesz zajmować się teraz obowiązkami zawodowymi, podczas gdy Twoim dzieckiem zaopiekuje się ktoś inny.

Mimo tych zmian, możesz z powodzeniem pracować, a jednocześnie kontynuować karmienie piersią. Jak to zrobić? Przede wszystkim dobrze się przygotuj.

Dziel obowiązki i dbaj o równowagę

Zacznij od rozmowy z najbliższymi – tatą dziecka, babcią, dziadkiem lub opiekunką. Uprzedź, że zamierzasz kontynuować karmienie piersią i ich wsparcie jest tu niezbędne. Dzięki dobrej współpracy i jasno ustalonym zasadom, wszystkim Wam będzie łatwiej odnaleźć się w nowej sytuacji.

  • Zastanów się, w jaki sposób możesz zaangażować najbliższych w pomoc. Być może Twój partner będzie mógł przejąć część obowiązków – proste czynności, jak pranie, prasowanie, sprzątanie, mogą okazać się zbyt pracochłonne, kiedy większą część dnia będziesz spędzać poza domem.
  • Czasami proste rozwiązania wystarczą, by zaoszczędzić sporo czasu. Pomocne może okazać się zatrudnienie pomocy domowej, robienie zakupów przez Internet czy wspólne dojazdy do pracy razem z partnerem. Rozwiązania, które pozwolą Wam spędzić więcej czasu razem, będą teraz cenne.
  • Nie przynoś pracy do domu. Staraj się skupić na realizacji priorytetowych zadań. 

Zachowanie równowagi miedzy pracą a życiem osobistym (tzw. work&life balance) jest cenne również dla karmienia piersią. Dzięki niej Twój organizm szybko zaakceptuje zmiany –  z korzyścią dla Twojego rozwoju zawodowego i podtrzymania laktacji. 

Dobry plan to podstawa sukcesu!

Na około miesiąc przed powrotem do pracy przeanalizuj Wasz plan dnia i rytm karmień pod kątem nadchodzących zmian. Określ, które momenty w ciągu dnia będą najlepsze na karmienie piersią. Ważne, aby czas zarezerwowany na karmienie był chwilą tylko dla Was – momentem, kiedy możesz skupić się wyłącznie na dziecku.

Jeśli Twoje dziecko skończyło 17. tydzień życia, możesz zacząć wprowadzać pierwsze pokarmy uzupełniające. Zaplanuj dla swojego dziecka nową dietę – wprowadzaj ją sukcesywnie, minimum na trzy tygodnie przed planowanym powrotem do pracy. Opracuj tygodniowe menu niemowlęcia, ustal pory posiłków oraz ich skład. Nowy rytuał ćwicz z dzieckiem codziennie, aby podczas Twojej nieobecności czuło się bezpiecznie.

Podawanie nowych posiłków da okazję pozostałym członkom rodziny (na przykład tacie i opiekunom) do nawiązania bliższego kontaktu z dzieckiem i przygotowania się do Twojego pobytu w pracy.

Jak przygotować dziecko na powrót mamy do pracy?

Twoje dziecko potrzebuje nieco czasu, by zaakceptować nową sytuację nie tylko ze względu na nowy sposób żywienia, ale też z powodu rozłąki z mamą. Przyzwyczajaj niemowlę stopniowo do innego opiekuna (opiekunki). Warto na minimum kilka tygodni przed powrotem do pracy zostawiać malca pod czyjąś opieką. Czas swojej nieobecności stopniowo wydłużaj.

Nigdy nie wychodź potajemnie z domu, a gdy wrócisz zawsze witaj się radośnie z dzieckiem. Dzięki temu będzie wiedziało, że zawsze do niego wrócisz.

Pamiętaj również, że nadal możesz podtrzymywać bliskość z dzieckiem, karmiąc je, gdy jesteś w domu. Aby budować mocną więź z dzieckiem, dbaj o jakość spędzanego z nim czasu – angażując się w zabawę czy pielęgnując je.

O czym jeszcze powinna pamiętać karmiąca mama?

  • W pracy, gdy nie będziesz mogła przystawić dziecka do piersi na żądanie, Twoje piersi mogą napełniać się mlekiem, co z kolei może powodować uczucie dyskomfortu. Pokarm może w niewielkiej ilości wypływać z piersi samoistnie. Pomocne w tym czasie może okazać się korzystanie z wkładek laktacyjnych, które w awaryjnych sytuacjach wchłoną wilgoć.
  • Pamiętaj o odpoczynku. Ważny dla podtrzymania laktacji będzie regularny tryb życia. Staraj się sypiać o stałych porach, jeśli masz możliwość, zapisz się na wyciszające zajęcia (np. jogę) lub wygospodaruj czas na to, co sprawia Ci przyjemność (czytanie książek, spacery).
  • Dieta a karmienie piersią. Twoja dieta ma ogromny wpływ na podtrzymanie laktacji. Poszukaj praktycznych porad o tym, jak zdrowo się odżywiać mimo braku czasu i natłoku obowiązków.

Kilka słów o odciąganiu pokarmu

Jeśli chcesz jak najdłużej potrzymać laktację, warto opanować sztukę odciągania pokarmu. Będziesz tym samym pobudzać swoje piersi do laktacji, a jednocześnie magazynować pokarm na czas Twojej nieobecności z dzieckiem.

Przed wyjściem do pracy możesz odciągnąć mleko, by partner, dziadkowie lub opiekunka mogli je podać niemowlęciu, kiedy Ciebie nie ma w pobliżu. Po powrocie z pracy możesz karmić dziecko na życzenie lub spróbować ustalić dogodne dla Ciebie pory karmienia.

W godzinach pracy wyznacz sobie stałe pory odciągania pokarmu. Postaraj się zorganizować przerwy w pracy tak, by nie kolidowały z obowiązkami. Pamiętaj też o wyborze odpowiednio intymnego i czystego miejsca.

Będzie coraz łatwiej

Kiedy wracasz do pracy, staraj się działać zgodnie z założonym planem – dzięki temu z każdym tygodniem będzie coraz łatwiej pogodzić Ci nowe obowiązki z opieką nad dzieckiem. Mimo że będziesz teraz spędzać ze swoim dzieckiem mniej czasu, karmienie piersią nadal może być dla Was obojga okazją do rozwijania więzi, której tak bardzo potrzebujecie.