Starając się o dziecko warto poświęcić więcej czasu na wzajemne budowanie relacji z partnerem. Jego wsparcie i zrozumienie będzie niezbędne, gdy przyjdzie Wam zmierzyć się z nowymi rolami rodziców.

  • Mimo ekscytacji perspektywą zajścia w ciążę postaraj się być spokojna i zrelaksowana. Naucz się odpoczywać, stosować techniki wyciszające i jeśli to możliwe unikać stresu.
  • Postaraj się dobrze bawić i nie wytwarzać napiętej atmosfery. Nie oczekuj dwóch kresek na teście ciążowym po pierwszych próbach. Warto wiedzieć, że lekarze, dopiero wtedy, gdy nie doszło do poczęcia dłużej niż rok, zlecają badania w kierunku problemów z płodnością.
  • Zwróć uwagę na swoją dietę. Nie tylko na to, co jesz, ale jak jesz i o której godzinie. Uważaj, by starania o dziecko nie stały się przymusem. Wiele kobiet, w momencie podjęcia decyzji o powiększeniu rodziny, zaczyna traktować seks wyłącznie jako narzędzie prokreacji. Tymczasem, wymiar emocjonalny ma w tym okresie równie duże znaczenie.
  • Zwolnij tempo. Jeśli masz dużo obowiązków spróbuj lepiej nimi zarządzać lub poproś o wsparcie bliskich.

Dowiedz się więcej

  • Obserwuj swój cykl miesiączkowy. Prawidłowa interpretacja fizjologicznych zmian, które zachodzą w Twoim organizmie, pozwoli Ci precyzyjnie wyznaczyć dni płodne. Do podstawowych metod obserwacji należą: pomiar podstawowej temperatury ciała, obserwacja wydzieliny śluzowej oraz samobadanie szyjki macicy.
  • Dbaj o prawidłową dietę. Już teraz warto zadbać o zdrową dietę, która również ma wpływ na płodność, dotyczy to zarówno Ciebie, jak i Twojego partnera. Przed zajściem w ciążę przyjmuj kwas foliowy przez minimum 6 tygodni i kontynuuj również będąc w ciąży.
  • Pomyśl o aktywności fizycznej. Zacznij dużo spacerować, zapisz się na aerobik i pływanie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia poprawią Twoją kondycję i uelastycznią mięśnie. Dzięki temu będziesz czuła się lepiej w czasie ciąży, a poród będzie łatwiejszy.
  • Rozważ szczepienia. Porozmawiaj ze swoim ginekologiem o możliwości zaszczepienia. Jest to szczególnie ważne, jeśli w dzieciństwie nie przeszłaś takich chorób jak: odra, różyczka czy świnka.
  • Zrezygnuj z używek. Przede wszystkim rzuć palenie, nikotyna wpływa negatywnie nie tylko na przebieg ciąży, ale również na etap przed poczęciem dziecka. Postaraj się również zrezygnować z kawy i herbaty, zawarta w nich kofeina obniża płodności i zmniejsza szanse na poczęcie dziecka.

Techniki relaksacyjne

Stres zabiera radość życia i przyczynia się do wielu chorób. Jeśli rozpoczynasz starania o dziecko, a na co dzień musisz borykać się z sytuacjami stresowymi, pomyśl o technikach relaksacyjnych. To łatwy, tani i przyjemny sposób, żeby poczuć się lepiej.

  • Relaksacja przed oddech. Podstawą tej techniki jest świadome oddychanie. Obserwuj swój każdy wdech i wydech. Trzymaj się zasady: wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami. Zwróć też uwagę na myśli, które towarzyszą Ci podczas tego procesu.
  • Wizualizacja. Polega na tym, iż w sytuacji stresowej, wywołujemy pozytywny obraz w naszym umyśle, np. wyobrażamy sobie, że jesteśmy w innym miejscu i okolicznościach. Ważne, aby przywołany obraz faktycznie sprawiał nam przyjemność.
  • Śmiech. W trakcie szczerego i długiego śmiechu w organizmie wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Naukowcy dowiedli, że śmiech wzmacnia odporność i chroni przed chorobami układu krążenia.
  • Masaż relaksacyjny. Taki masaż ma na celu dostarczenie energii do tkanek, rozluźnienie napiętych mięsni oraz ogólną poprawę samopoczucia. Prawidłowo wykonany doskonale pobudza układ krążenia.