Zadbaj o relaks w ciąży

Starając się o dziecko warto poświęcić więcej czasu na wzajemne budowanie relacji z partnerem. Jego wsparcie i zrozumienie będzie niezbędne, gdy przyjdzie Wam zmierzyć się z nowymi rolami rodziców.

  • Przewidywany czas czytania: 3 min
    Przeczytaj później
  • 3.3 / 5 Ocena artykułu
  • Mimo ekscytacji perspektywą zajścia w ciążę postaraj się być spokojna i zrelaksowana. Naucz się odpoczywać, stosować techniki wyciszające i jeśli to możliwe unikać stresu.
  • Postaraj się dobrze bawić i nie wytwarzać napiętej atmosfery. Nie oczekuj dwóch kresek na teście ciążowym po pierwszych próbach. Warto wiedzieć, że lekarze, dopiero wtedy, gdy nie doszło do poczęcia dłużej niż rok, zlecają badania w kierunku problemów z płodnością.
  • Zwróć uwagę na swoją dietę. Nie tylko na to, co jesz, ale jak jesz i o której godzinie. Uważaj, by starania o dziecko nie stały się przymusem. Wiele kobiet, w momencie podjęcia decyzji o powiększeniu rodziny, zaczyna traktować seks wyłącznie jako narzędzie prokreacji. Tymczasem, wymiar emocjonalny ma w tym okresie równie duże znaczenie.
  • Zwolnij tempo. Jeśli masz dużo obowiązków spróbuj lepiej nimi zarządzać lub poproś o wsparcie bliskich.

Dowiedz się więcej

  • Obserwuj swój cykl miesiączkowy. Prawidłowa interpretacja fizjologicznych zmian, które zachodzą w Twoim organizmie, pozwoli Ci precyzyjnie wyznaczyć dni płodne. Do podstawowych metod obserwacji należą: pomiar podstawowej temperatury ciała, obserwacja wydzieliny śluzowej oraz samobadanie szyjki macicy.
  • Dbaj o prawidłową dietę. Już teraz warto zadbać o zdrową dietę, która również ma wpływ na płodność, dotyczy to zarówno Ciebie, jak i Twojego partnera. Przed zajściem w ciążę przyjmuj kwas foliowy przez minimum 6 tygodni i kontynuuj również będąc w ciąży.
  • Pomyśl o aktywności fizycznej. Zacznij dużo spacerować, zapisz się na aerobik i pływanie. Odpowiednio dobrane ćwiczenia poprawią Twoją kondycję i uelastycznią mięśnie. Dzięki temu będziesz czuła się lepiej w czasie ciąży, a poród będzie łatwiejszy.
  • Rozważ szczepienia. Porozmawiaj ze swoim ginekologiem o możliwości zaszczepienia. Jest to szczególnie ważne, jeśli w dzieciństwie nie przeszłaś takich chorób jak: odra, różyczka czy świnka.
  • Zrezygnuj z używek. Przede wszystkim rzuć palenie, nikotyna wpływa negatywnie nie tylko na przebieg ciąży, ale również na etap przed poczęciem dziecka. Postaraj się również zrezygnować z kawy i herbaty, zawarta w nich kofeina obniża płodności i zmniejsza szanse na poczęcie dziecka.

Techniki relaksacyjne

Stres zabiera radość życia i przyczynia się do wielu chorób. Jeśli rozpoczynasz starania o dziecko, a na co dzień musisz borykać się z sytuacjami stresowymi, pomyśl o technikach relaksacyjnych. To łatwy, tani i przyjemny sposób, żeby poczuć się lepiej.

  • Relaksacja przed oddech. Podstawą tej techniki jest świadome oddychanie. Obserwuj swój każdy wdech i wydech. Trzymaj się zasady: wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami. Zwróć też uwagę na myśli, które towarzyszą Ci podczas tego procesu.
  • Wizualizacja. Polega na tym, iż w sytuacji stresowej, wywołujemy pozytywny obraz w naszym umyśle, np. wyobrażamy sobie, że jesteśmy w innym miejscu i okolicznościach. Ważne, aby przywołany obraz faktycznie sprawiał nam przyjemność.
  • Śmiech. W trakcie szczerego i długiego śmiechu w organizmie wydzielają się endorfiny, czyli hormony szczęścia. Naukowcy dowiedli, że śmiech wzmacnia odporność i chroni przed chorobami układu krążenia.
  • Masaż relaksacyjny. Taki masaż ma na celu dostarczenie energii do tkanek, rozluźnienie napiętych mięsni oraz ogólną poprawę samopoczucia. Prawidłowo wykonany doskonale pobudza układ krążenia. 

Twoja wiadomość została poprawnie wysłana.
Ekspert udzieli Ci odpowiedzi najszybciej jak to możliwe.

Lista partnerów Nutricia sp. z o.o.
  • La Millou (Smartino Sp. z o.o.)
  • Empik S. A.
  • Smyk S. A.
  • SKIPWISH Sp. z o.o. Sp. k.
  • Minty dot (Spółka Q Diamonds Sp. z o.o.)
  • CzuCzu (Bright Junior Media Sp. z o.o. Sp. k.)
  • Douglas Polska Sp. z o.o.
  • Estee Lauder (Poland) Sp. z o.o.
  • Apart Sp. z o.o.
  • YES Biżuteria Sp. z o.o.
  • DECATHLON sp. z o. o.
  • BYTOM S. A.
  • Sony Europe Limited Sp. z o.o.
  • White & Blach (DIVE MEDIA Sp. z o.o.)
  • BABY TULA POLAND Sp. z o.o.
  • Childhome (Stok P.H. Mariola Stokowska, Stokkids)
  • Vulli
  • JJ COLE
  • Whisbear Sp. z o.o.
  • Endo. (STUDIO MK Sp. z o.o. S.K.A.)
  • Happymum (PHU „HAPPY”)
  • Granatovo S.C.
  • YASUMI Sp. z o.o. Sp. k.
  • Danone Sp. z o.o.
  • ŻYWIEC ZDRÓJ S. A.
  • Kantar TNS S. A.
  • Apple Inc.
  • Google LLC's
  • Allegro.pl sp. z o.o.
  • SUPER-PHARM Poland Sp. z o.o.
  • Rossmann Supermarkety Drogeryjne Polska Sp. z o.o.
  • Hebe (Jeronimo Martins Drogerie i Farmacja Sp. z o.o.)
  • Biedronka (Jeronimo Martins Polska S. A.)
  • Lidl Sp. z o.o. sp. k.
  • TESCO Polska Sp. z o.o.
  • Auchan Polska Sp. z o.o.
  • Carrefour Polska sp. z o.o.
  • „Piotr i Paweł” S. A.
  • Intermarché (SCA PR Polska Sp. z o.o.)
  • EKO HOLDING S. A.
  • DINO POLSKA S. A.
  • Netto Sp. z o.o.
  • KAUFLAND POLSKA MARKETY Sp. z o.o. Sp. k.
  • Stokrotka Sp. z o.o.
  • E. LECLERC POLSKA (Galec Sp. z o.o.)
  • POLOmarket Sp. z o.o.
  • Feedo Sp. z o.o.
  • eMAG (Agito Sp. z o.o.)
  • mamyzakupy.pl (L-W. LEBDA-WYBORNY Sp. j.)
  • Pampers (Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.)
  • Procter and Gamble Polska Sp. z o.o.