Rozpoczęłaś właśnie III trymestr ciąży. Zmiany w Twoim organizmie nabierają szaleńczego tempa. Sprawdźmy, jak ma się dziecko w Twoim łonie.

27. tydzień ciąży – zmiany w Twoim organizmie

W 27. tygodniu ciąży i całym III trymestrze możesz na powrót zacząć odczuwać dyskomfort związany ze zmianami ciążowymi w Twoim organizmie. Macica się stale powiększa, powodując nasilenie dolegliwości bólowych kręgosłupa, bóle w pachwinach, zastoje krwi i limfy, których efektem są obrzęki nóg. Być może zauważysz, że dotychczasowe obuwie zaczyna być zbyt ciasne. Możesz mieć uczucie, że łydki stają ciężkie pod koniec dnia. Pomyśl nad zakupem uciskowych pończoch lub rajstop, które działają przeciwobrzękowo. W miarę możliwości skróć dystans spacerów i staraj się dużo wypoczywać – to wszystko, aby usprawnić odpływ limfy. Wypoczywaj w pozycji leżącej z nogami uniesionymi do góry.

27. tydzień ciąży – rozwój dziecka

Gdybyś chciała porównać swojego maluszka to wybranego warzywa - swoją wielkością odpowiadałby średniej wielkości kalafiorowi.

Twoje dziecko zaczyna otwierać powieki! Do tej pory oczka były chronione przed kontaktem z płynem owodniowym, ale aktualnie dziecko  umie już mrugać – w taki sposób może reagować na nagłą wibrację, zmianę temperatury, głośny hałas lub każdy czynnik, który go wystraszy. Pamiętaj, że jego narząd wzroku nie jest jeszcze w pełni wykształcony. W dalszym ciągu postępuje rozwój poszczególnych struktur oka. Pamiętaj, że nawet po narodzinach niemowlę widzi nieostro i z trudem rozpoznaje swoją mamę jedynie przy użyciu zmysłu wzroku.

Czy wiesz, że Twoje dziecko ma już rozwinięte kubki smakowe? Ich ilość w tym momencie rozwoju jest największa – po porodzie liczba kubków smakowych się zmniejszy. Z tego powodu należy zwrócić szczególną uwagę na spożywane przez Ciebie posiłki  – najbardziej intensywne smaki i przyprawy mogą przenikać do płynu owodniowego, kształtując tym samym upodobania smakowe dziecka. Pamiętaj, że nie wszystko może mu smakować, a na wybrane rzeczy może reagować np. czkawką.

27. tydzień ciąży – porady dla przyszłej mamy

Najbardziej wstydliwym problemem, jaki może pojawić się w trzecim trymestrze ciąży, jest nietrzymanie moczu. Niekontrolowany wyciek moczu jest wynikiem uciskania pęcherza moczowego przez powiększoną macicę. Dziecko może też z całym impetem kopać w pęcherz moczowy lub po prostu uciskać na niego swoją główką. Staraj się często opróżniać pęcherz moczowy – jego pojemność w ciąży może być wyraźnie mniejsza.

Pomyśl o wykonywaniu ćwiczeń mięśni Kegla. Polegają one na rytmicznym zaciskaniu (na ok. 5 sekund) oraz rozluźnianiu mięśni zlokalizowanych wokół cewki moczowej i wejścia do pochwy. Zaleca się wykonywać 5-10 serii po 10 powtórzeń na dobę. Taki trening poprawia wytrzymałość mięśni, redukuje również częstość epizodów nietrzymania moczu. Wykonywanie ćwiczeń mięśni Kegla działa prewencyjnie na poporodowe nietrzymanie moczu.

Jeśli jeszcze nie zdążyłaś wykonać testu OGTT, czyli testu obciążenia 75 g glukozy, to nadszedł na to najwyższy czas. Jest to przesiewowe badanie w kierunku cukrzycy ciążowej. W tym celu zarezerwuj sobie w laboratorium 2 godziny, gdyż tyle czasu trwa ten test.

26. tydzień ciąży
28. tydzień ciąży